Mogen wij hier op GV zomaar elk antwoord geven, ook al is dat kwetsend voor de vragensteller?

Toegevoegd na 27 minuten:
Als er nu mensen zo geraakt worden dat ze daardoor hun account gaan opheffen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Duideljik kwetsende antwoorden (bedoeld om te kwetsen) worden sowieso door de moderatoren verwijderd. Terecht, vind ik.

Als een moderator een duidelijk expres-kwetsend antwoord niet verwijderd, kun je altijd nog op de Misbruik-link klikken. Als een moderator twijfelde, kan die actie hem ertoe brengen over zijn twijfel heen te stappen.

Tot zover de regeltjes. Dan nu het ethische punt.

Ik vind dat je het niet kunt maken om expres te kwetsen. Da's nergens voor nodig, het brengt alleen maar negativiteit.

Het kan wel gebeuren dat je iemand onbedoeld kwetst. Net als in het echte leven. Op GV kun je een goedbedoeld antwoord geven, dat door de vraagsteller in een heel andere context wordt gelezen. Je kunt ook als beantwoorder de werkelijke context van de vraag hebben gemist.

Laten we elkaar met respect op dit soort verschillen in uitgangspunten wijzen. Normaal gesproken komt het dan dan een reactie of 85 wel weer goed. ;-)

Dan heb je nog de mensen die zich gekwetst voelen door alles dat niet met hun eigen mening overeenkomt. Dan worden er zomaar minnetjes uitgedeeld - niet omdat het antwoord niet waardevol zou zijn (de officiële definitie van het minnetje), maar omdat de mingever een andere mening heeft. Tja.

Er is ook nog de vrij gevaarlijke categorie van het "functioneel kwetsen". Daar heb ik me tijden geleden eens aan bezondigd. Dat soort dingen ligt moeilijk: waar is het verschil tussen een klein plaagstootje en een ram voor iemands kop? Via geschreven tekst kan het een zomaar als het ander overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Netjes uitgelegd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gesproken. Ben niet met alles eens maar dat doet niets af aan je verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan toe te voegen..!

Andere antwoorden (15)

Iedereen heeft het recht om zijn eigen mening te uiten!

Ik vind het wel belangrijk dat als er een gevoelig onderwerp wordt besproken, mensen nadenken over hun antwoord en of dat iemand anders kan kwetsen.

Vaak is dat te voorkomen door je antwoord net iets anders te formuleren.

Toegevoegd na 37 minuten:
Je moet als vragensteller trouwens ook niet te snel op je tenen getrapt zijn als je een vraag stelt waar je van te voren van weet dat er reacties komen waar je het zelf helemaal niet mee eens bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geheel eens, inclusief toevoeging +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ; helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en +1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef ook nog een +1, maar je zit al op de maximale 10. Ziet er toch leuk uit dacht ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maximale 10, het zijn er al 12 :)
Eigenlijk mag je hier helemaal niks. Alleen antwoord geven wat ze hier willen worden anders wordt alles verwijderd behalve extreem links dat schijnt hier dan weer wel te mogen.

Voorderest kunnen feiten beledigend zijn dus ook maar niet posten het wordt allemaal verwijderd.

Toegevoegd na 38 seconden:
eerste worden = horen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh ja en als je niet met hun eens ben kan je ook -tjes of +jes geven.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er moet staan als je het niet met hun eens ben worden net zoals bij mij gewoon je minnetje en plusjes ontnomen. Anders lijkt het net of er mensen zijn die het antwoord niet goed vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg wat ik vind. Als iemand het daar niet mee eens is, dan mag dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwetsende antwoorden zijn per definitie het meest amusant. We moeten wel voorkomen dat dit een saaie website wordt.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het houdt wel leven in de brouwerij.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervang "Kwetsende" door "Prikkelende" en dan heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwetsend het meest amusant? Dat is de weg van de minste weerstand.
Het wordt juist minder saai wanneer ieder voor elkaar open kan staan. Dan houden mensen zich niet in, wat nu dus nog vele malen gebeurt. Zou dat dan mede door jouw komen?
Helaas niet.
Want, wee o wee, het zou toch eens gebeuren dat iemand zich beledigd voelt, dan zijn de rapen gaar.
En dat kunnen onze tere zieltjes niet hebben.

Wat mij betreft zou er flink op los geknald mogen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat iedereen wel websites kent, waarop je (zoals jij zegt) kunt "knallen". Het lijkt me goed dat GV zich anders opstelt, zodat we een kwalitatief goede site kunnen hebben en houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als we zomaar kunnen zeggen wat we vinden krijgen we geen *kuch* kwaliteit *kuch*.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies. Verkouden trouwens ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het moet echt niet alleen beledigen en knallen worden. Als je dat leuk vind, moet je eens een kijkje gaan nemen op Kruisvuur.nl . Daar was ik eerlijk gezegd vrij snel klaar mee......
Een enkele gevoelige discussie nu en dan houdt de traffic wel hoog ja, dat kan aangenaam zijn. Maar ook wel eens heftig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor melissa, door betutteling van sommige fatsoensrakkertjes is het nog maar weing an
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, kempo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het met Biertje eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, zondag.
Heel simpel, het is de toon die de muziek maakt.

Je hoeft niet perse fluwelen handschoenen aan te trekken voor het beantwoorden van elke vraag en je hoeft ook niet met de grootste mogelijke zorg elk woord af te wegen.

Maar er is altijd een gulden middenweg. Zelf bepaal je uiteindelijk of je je antwoord onomwonden en klakkeloos neer wilt smijten. Of dat je hetzelfde antwoord iets anders/zorgvuldiger/prettiger verpakt waardoor het óók overkomt, maar op een plezierige manier. En er hoeft echt geen strik omheen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan nog zul je wel eens een teentje raken, althans, als je niet de mening van de grote meerderheid verkondigt. Maar altijd maar preken voor eigen parochie wordt ook zo saai.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoorden mogen wel een beetje pit hebben. Dan valt er nog eens wat te lachen. Maar ze moeten natuurlijk niet beledigend zijn. Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amen. +1
Wat mij betreft wel. Als iets door een vragensteller als 'kwetsend' wordt ervaren, dan is dat ALTIJD het gevolg van een schrijnend gebrek aan relativeringsvermogen. Zo is bij mij één keer een bericht gemodereerd waarbij ik de eigenschappen van God zoals die in de bijbel staan opsomde. Gewoon, zoals het er staat. Ik zou zeggen, als een gelovige zich beledigd voelt doordat zijn geloof wordt aangevallen, dan is hij uit het oog verloren dat 'geloof' wat anders is dan 'realiteit' en dus ook nooit net zo serieus genomen moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou zeggen: respecteer elkaars mening, probeer elkaar niet te kwetsen maar kom wel op voor je eigen mening.
Dus nee, niet zomaar elk antwoord, de meeste mensen verdienen respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij verdient elk mens respect. +1
Je hebt 'kwetsend' en 'kwetsend'. GV is niet bedoeld voor persoonlijke aanvallen, die worden terecht verwijderd. Maar er zijn bijvoorbeeld ook mensen die zich al gekwetst voelen om de simpele reden dat iemand het niet met ze eens is of niet hetzelfde gelooft als zij geloven. Een gebruiker heeft me bijvoorbeeld ooit gezegd dat hij het heel kwetsend vond dat niet- of anders-gelovigen niets te maken hebben met de regels die gelden binnen een bepaald geloof, volgens hem zou iedereen zich namelijk aan de regels van zijn geloof moeten houden omdat het het enige ware geloof zou zijn.

Uit zo'n voorbeeld blijkt al: tenzij je je totaal op de vlakte houdt, zullen er altijd mensen zijn die zich door bepaalde antwoorden gekwetst voelen, hoe respectvol je je antwoorden ook formuleert. Dat de ander zich in zo'n geval gekwetst voelt, is dan niet mijn, maar zijn verantwoordelijkheid. Als iemand om zo'n reden zijn account verwijdert: tja, jammer, denk ik dan. Jammer dat diegene er blijkbaar niet mee om kan gaan dat anderen niet overal hetzelfde over denken als hijzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens, plusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal eens. Wie lange tenen heeft, moet stevige schoenen dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
een antwoord op een vraag kan altijd als kwetsend ervaren worden als om een mening gevraagd word ,als om feiten gevraagd word dien je de feiten zo goed mogelijk weer te geven en dus een op feiten gebaseerd antwoord te geven.Als degene die antwoord geeft echter een antwoord geeft wat duidelijk bedoeld is om te kwetsen vind ik dat beantwoorder voorbijgaat aan het doel van gv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk, Je mag wel enigszins terughoudend zijn in je antwoorden en hoeft geen scheldwoorden in de mond te nemen, maar je hoeft natuurlijk geen blad voor de mond te nemen. En ook niet te liegen, te zalven of te paaien. Het gaat om keiharde informatie, uiteindelijk. Sommige mensen hebben nu eenmaal ZO lange tenen, dat je er zelfs op gaat staan als je denkt er een flinke bocht omheen te nemen. Vooral bij gevoelige onderwerpen.

Daarnaast is het bij veel onderwerpen natuurlijk zo, dat de hele entourage/achtergrond/instelling/overtuiging/belevingswereld/ervaringen/noem maar op van de lezer altijd kleur meegeeft aan de interpretatie van de antwoorden, hoe uitgebreid en veelomvattend ze ook zijn. En het is natuurlijk onmogelijk om met iedere mogelijke interpretatie van iedere deelnemer rekening te houden. Niemand kan dat. En je mag van volwassenen ook verwachten dat ze dat begrijpen, dat ze een beetje hebben leren incasseren in hun leven, en dat ze beseffen dat zaken niet altijd betrekking hebben op hun persoon of hun situatie. Sterker nog ; de kans is zelfs vrij klein dat het specifiek over jou gaat als het onderwerp wel dicht bij je ligt. Ook kun je in geschreven tekst de fijnere nuances niet overbrengen waar dat in een echt gesprek of debat wel kan.

Dat geld overigens niet alleen voor de vragensteller ; ook mede-beantwoorders kunnen elkaar behoorlijk in de haren zitten, zoals ook de afgelopen dagen is gebleken. Gelukkig is het maar een stukje internet, en kun je als het nodig is af en toe de klep dichtgooien en elders stoom afblazen.

Als mensen daardoor zo beledigd of geraakt of gebelgd of wat dan ook zijn dat ze hun accóunt gaan opheffen, is dat heel erg jammer, maar wel hun eigen keuze. Als je daar rekening mee moet gaan houden, heb je een dood forum. Mensen de mond snoeren of censureren omdat ze wellicht af en toe een paar gevoelige tenen raken komt het niveau van een gemiddeld forum beslist niet ten goede. Debatteren moet af en toe ook op het scherpst van de snede kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg wat ik denk en ik denk wat ik zeg. of ik eerst had moeten nadenken voor ik iets zeg is een 2e maar meestal doe ik wat het eerst in mij opkomt. nu ben ik zo opgevoed dat je geen mensen mag kwetsen ofpijn doen. ik zou dit dan ook nooit bewust in een antwoord of reactie doen. komt het zo over stuur je me maar een pb. ik ben niet bijster goed in mijn woordkeuze soms. maar bedoel het wel goed.
als ik hier een discussie heb met iemand is het niet zo dat ik net zolang door ga of kwets tot ik mijn gelijk heb. sommige doen dit wel dus.

ja je mag alle antwoorden geven kwetsent of niet. of je het hier mee eens moet zijn is een 2e.

;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen eerder hun account opheffen doordat veel van hun vragen worden verwijderd Ik heb dat zelf ook al eens gedaan.Mijn vraag,"waar zou jij wel een boek over kunnen schrijven" wordt verwijderd omdat het niets bijdraagt aan enz.Vragen over waarom kijk jij in de wc als je gepoept hebt blijft wel staan.Dit antwoord wordt waarschijnlijk naar reactie verwezen.Het zij zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Congoleo;

Dat mag zolang je ermee aan de spelregels van deze site voldoet. Maar dan nog; niet alles wat mag dat moet ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat mensen die hier komen, mensen zijn die sowieso veel vragen stellen in het leven. En als je vragen stelt kan het zomaar eens gebeuren dat je antwoord krijgt. En niet altijd díe antwoorden die je hebben wilde.
Mensen die veel vragen stellen zijn daar allang achter en kunnen over het algemeen wel wat hebben.

Maar ik ben me er ook van bewust dat de scheidslijn tussen kwetsend en "moet kunnen" wel erg dunnetjes is....