Waarom geven we antwoorden op de vragen die hier gesteld worden?

Jeetje is dit nu een spel waarbij het om de punten gaat.
Of is het omdat we onze kennis willen delen en daarmee een ander eventueel kunnen helpen.
Of is het: kennis is macht. En zijn we in onze ego bezig?
Of hebben we een missie.
Of...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord staat er inmiddels - weer in mijn stijl ; veeeel te lang :lol:. Vrees dat ik dat nooit leer. Wat is voor JOU de reden ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn reactie op die van jouw:-) Iedereen krijgt een +1 van mij. Er zijn geen foute antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, en eentje krijgt het beste antwoord waardering +10. Wie gaat er voor die strijd:-0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, dan moeten we jou motivaties als richtlijn gebruiken natuurlijk - ben ik wellicht te snel geweest ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En volgens mij is deze vraag inmiddels ook actief genoeg om als goede vraag te mogen gelden ; +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een punt. Yes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schiet omhoog:-)

Het beste antwoord

Het is een spel waarbij het om de punten gaat, die je kunt krijgen door 'juist' te antwoorden.Maar niet door dom op de juiste tijd op het juiste knopje te drukken, te raden of een getal hoger of lager is of hoeveel vingers iemand opsteekt of te weten wat de hoofdstad van Frankrijk is of welk geluid een kat maakt, maar echte parate kennis, algemene ontwikkeling en inzicht (en soms slim googelen).

Natuurlijk is dat pure egotripperij ; tenminste, ik vind het erg leuk om te zien dat ik weer zoveel beste antwoorden heb gegeven, of veel punten op een antwoord heb gehaald. Dat hoofd zit zo idioot bomvol domme nutteloze kennis, dat het af en toe heerlijk is die weer even lekker te kunnen spuien.
En aan de andere kant heeft mijn hoofd (blijkbaar) nooit genoeg van méér kennis, want één van de leukste dingen hier zijn de nieuwe dingen die je leert, die je je zelfs nog nooit hebt afgevraagd soms, en de nieuwe invalshoeken die je soms krijgt op bekende zaken. Ook dat is gewoon leuk / lekker.

Een 'missie' heb ik daarbij niet ; noch voor mezelf, noch voor een ander. Er is blijkbaar gewoon een groep mensen die het leuk vind en er plezier aan beleefd kennis te delen en op te doen. Jij blijkbaar ook, want in de twee weken dat je hier meedoet, heb je al aardig wat vragen gesteld en beantwoord.
Als iemand er en passant wat van opsteekt is dat leuk, maar niet mijn eerste doel. Ook het toetsen van mijn parate kennis aan die van anderen vind ik leuk ; af en toe sla je de plank helemaal mis, en dat zijn interessante momenten.

Ik antwoord op vragen die me prikkelen, waarop ik het antwoord weet of waar ik helemaal niks van weet en ik tot mijn verrassing iets interessants vind dat ik dan kan delen. Dat hier doen is leuker dan thuis voor de televisie, door de feedback die je krijgt, positief EN negatief. Zo ben ik hier ook gekomen ; door één enkele vraag waar ik toevallig het antwoord op wist. En toen zag ik nog een vraag.....en nog één....en de rest is inmiddels history. ;-)

Voor mij is het puntensysteem wel een belangrijke motivatie om dat híer te doen en niet op een ander forum of deel-je-kennis-site. Alhoewel ik ook lang met veel plezier op wat politieke discussiefora heb rondgelopen, is dit breder, minder diep, toegankelijker en laagdrempeliger. Maar meer dan een leuk spelletje is het ook niet. Als ik het zat ben, kap ik er weer mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Even eerst een tip: als je links boven "punten" en dan "zoek" typt, krijg je meer dan 600 (!!!) hits, die allemaal met de punten, de puntentelling, en het hoe en waarom van de punten te maken hebben....

Om je vraag te beantwoorden: ik geef hoofdzakelijk antwoord op vragen waarvan ik denk, dat ik iemand kan helpen. Soms , omdat ik sommige vragen gewoon heel leuk vind, en er graag mijn verhaaltje bij wil vertellen.
Ook ben ik een fan van de vragen, die "chat"-vragen genoemd worden - de "wat vind jij-vragen"- ik vind het interessant om te lezen wat iemands favoriete muziek, vakantieland of meest aanbevolen literatuur is - ik doe graag ideeën op, of zie graag verschillende invalshoeken die als antwoorden komen op een vraag van iemand die raad vraagt aan andere GV-ers. Die voldoen officieël niet aan het kriterium "bijdrage tot kennis", maar dat zie ik anders - het draagt ertoe bij, dat je eens in een andere richting denkt dan je eigen platgetrapte gedachtenpaadje.

Ik zou ook meedoen, als er helemaal geen punten gegeven werden - een duimpje op of neer zou voor mij genoeg zijn om te merken, of iemand wat "kan" met mijn ervaringen, of dat hij/zij het helemaal niet ziet zitten, wat ik geschreven heb.
Ik zie het in geen geval als "spelletje" - ik formuleer mijn antwoorden zo zorgvuldig mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je laatste zin is voor mij een beetje een paradox ; ik zie het namelijk WEL als een 'spelletje', maar wel degelijk een serieus spelletje, dat volgens de regels gespeeld dient te worden, en zorgvuldig formuleren is voor mij een zeer belangrijk onderdeel van het spel. Net als de punten ; die vormen een uitdaging an sich. Als ik zeg spelletje bedoel ik ook meer dat het een zuivere liefhebberij is ; er hangt voor mij niks van af, het is geen taak, geen plicht, geen opdracht, ik doe het uitsluitend omdat ik er zelf plezier aan beleef. Wanneer iemand er echt een spelletje (of : een potje) van maakt in de zin van flauwe of grappig bedoelde of misplaatste antwoorden geven, kan ik daar niet om lachen. Hoewel een beetje humor op zijn tijd wel weer verfrissend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het zo omschrijft, Marleen, dat er niets van af hangt, en dat het geen taak of plicht is, dan is het idd een spelletje te noemen. Ik beleef veel plezier met GV, en af en toe vind ik de antwoorden hillarisch - ik hou van droge humor, en ik zit soms echt te grinniken achter m'n laptop. Maar spelletje in de zin van "willen winnen en de beste zijn en strategietjes om elkaar duimen toe te spelen" en zo, zo is GV voor mij niet, en dat bedoelde ik eigenlijk. Ik had al antwoord gegeven vóór ik jouw antwoord gelezen had - het is mooi volledig, en prachtig verwoord, dus een zeer waardevol antwoord - de +1 had ik je vannacht al gegeven.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nieuwsgierig, nee dat is het voor mij ook niet. Het is een spel in de zin van je moet er niet te zwaar an tillen en er neit e veel van verachten, maar je moet het wel 'spelen' volgens de regels van het 'spel'. Dus strategietjes of personen punten onthouden of toespelen in verband met de ranking is inderdaad bepaald ook niet mijn ding. Ik geloof dat we er wel ongeveer het zelfde ' in zitten' dan. En jij van mij ook een plusje trouwens ;-)
Eigenlijk hebben we nu bijna een nieuwe vraag he ? Wat is nog maar een spelletje en wanneer is het geen spelletje meer ? In ieder geval gaat het me in elk geval om het spel, niet om de knikkers, maar zijn de knikkers hier een deel van het spel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een punt. Yes
Ik geef om 1 reden antwoord: Omdat ik het leuk vind om mijn kennis te delen en andere te helpen.
Verder is het ook leuk om te zien met wat voor vragen mensen komen en wat voor antwoorden andere geven. Persoonlijk geef ik niets om de punten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waardering mag wel
Ik ben met het vragen beantwoorden om mijn computervaardigheden te verbeteren. Ik was er onhandig met de computer (ben nog uit de tijd van de typemachine):Was traag, kon niet kopiëren, linken en afbeeldingen plaatsen etc.. Vanaf september ga ik weer in deeltijd studeren en aangezien onderwijs en computer inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, leek het mij handig om mijn computervaardigheid te verbeteren. Op dat gebied zijn mijn doelen inmiddels bereikt. Ben nog niet heel snel, maar het kan er mee door.

Het beantwoorden van de vragen vond ik ook erg leuk; Het delen van kennis; het beantwoorden van hulpvragen, maar ook wekten veel vragen en antwoorden mijn interesse: Het was nog eens leerzaam ook!

En de punten? We roepen allemaal: Daar gaat het niet om, maar ik geef eerlijk toe dat ik het wel leuk vind als ik merk dat mijn antwoorden gewaardeerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord...>+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spijker op zijn kop ; het gaat niet om de punten zelf, maar de waardering / erkenning die ze uitdrukken. Wie zegt dat hem dat helemaal niets doet, kan ik maar moeilijk geloven. Hooguit is het uiteindelijk totáál niet zo belangrijk. Maar eerlijk is eerlijk, dat vind ik óók gaaf.
Voor mij is dit een site waar ik mijn zogeheten "willem-wever-vragen" kan stellen; van die vragen waar soms lastig een antwoord op te vinden is. Ook geef ik antwoord op vragen die mijn interesse hebben of waar ik wat van af weet; de punten interesseren me niet.
Ik kan me ergeren aan fanatiekelingen die een antwoord direct beoordelen met een minnetje terwijl de beantwoorder met de beste bedoelingen antwoord geeft; dan lijkt het inderdaad een site die te klein is voor de ego's van sommigen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het leuk om mijn kennis over bepaalde dingen met mensen te delen. Dat is het leuke van de site mensen van uiteenlopende specialiteiten en intresses werken gezamelijk om het kennisniveau te verhogen. Ik heb het altijd al leuk gevonden om mijn kennis te delen met mensen. Goeievraag.nl is de ideale uitlaat klep voor deze behoefte.
Ik zit hier ook deels om de taal. Nu is mijn Nederlands niet heeel erg beroerd of iets dergelijks maar ik ben wel dyslect. Dus ik heb wel enigsinds moeite met taal. Door veel te schrijven gaat het me een stuk gemakkelijker af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat degene die een vraag stelt,daar graag een antwoord wil hebben? ;-) Het is actie -> reactie, zonder vragen geen antwoorden en dan is het snel gedaan met een (leuke) site als deze..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het volgende (ook) een rol speelt.

Mensen hebben zoiets al "eigenwaarde".
In mijn visie is 1 van de componenten hierbinnen de eigenschap "kennis". Aangezien mensen hier dus waarde aan hechten zien ze dit graag bevestigd en dat kun je doen door antwoord te geven op vragen en daar een goed gevoel aan over te houden.
En ja, ik ben daar ook "schuldig" aan.

Sommige mensen hebben hier meer "last van" of behoefte aan dan anderen.
Wie vindt het niet leuk om te zien dat je antwoord als een positieve bijdrage gezien wordt of je vraag als interessant?
Heb je dan een groot ego als je dat hebt of is het gewoon menselijk en gezond zolang het maar niet ontaart in betweterigheid of overduidelijk etaleren van je kennis, ervaring of mening (begint het er al een beetje op te lijken? ;)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben pas nieuw hier maar ik vind het tot nu toe vooral handig. Waarom veel tijd in zoektochten stoppen als iemand het antwoord misschien al weet als je het afvraagt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begon hier omdat ik een vraag had over een lied van een reclame. Ik melde mij aan en stelde de vraag. Hij werd beantwoord. En voor ik 't wist zag ik hoe gezellig en leuk het hier was. Ik had nog wat vragen gesteld en hielp anderen met beantwoorden.

En ik ben heel eerlijk; dat punten systeem helpt om te blijven. Want je wordt aangemoedigd om anderen te helpen.
En slechte of rare antwoorden worden afgestraft.

Goed systeem, gezellige en informatieve site.
Wat wil je nog meer.

Dáárom blijf ik vragen beantwoorden. Ten eerste om te helpen, dan om de gezelligheid die ik hier ervaar (vriendelijkheid/gezelligheid) en ik blijf het doen voor de punten.