Hebben landen op het zuidelijk halfrond de kaart rechtop waar het noorden is, of ondersteboven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarom zou "rechtop" alleen zo mogen worden genoemd als het noorden bovenaan staat? Vroeger waren er ook wel kaarten waar het noorden niet boven staat, en waarom zou je die niet "rechtop" kunnen noemen? Er is geen enkele reden waarom het noorden aan de bovenkant van de kaart zou moeten staan - behalve dan dat wij dat zo gewend zijn, maar dat ligt aan ons, niet aan de realiteit.

Ook nu nog worden er kaarten gemaakt waar het zuiden bovenaan staat. Dat zijn de zogenaamde vrouwenkaarten. Ze raken nu in onbruik, nu steeds meer mensen een navi in hun auto hebben.

Maar goed, terugkomend op je vraag: het is nu zodanig gebruikelijk dat het noorden bovenaan staat, dat die conventie wereldwijd wordt gevolgd. Dus ook landen op het zuidelijk halfrond zetten het noorden bovenaan.

En waarom ook niet?

Toegevoegd na 54 seconden:
Stel dat het anders zou zijn - wat zouden landen moeten doen die aan beide kanten van de evenaar liggen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens, ook in NL staat het noorden niet altijd precies bovenaan. Vanwege de vorm van ons land is het vaak economischer, ons land een paar graden naar links te draaien. Het noorden ligt dan ook niet precies boven, maar een beetje linksboven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van ons gezichtspunt uit lopen ze ondersteboven , maar dasc niet hun beleving , maar ,... liggen wij wij ook niet altijd rechtop tov de oosterburen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem nu chili. Toch echt zo'n land dat voor ons onder de evenaar ligt. Nou ja kijk maar naar de kaart op de afbeelding.
Volgens mij doen ze dat in chili ook zo.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je kijkt zie je dat het noorden boven is en het zuiden onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de hele wereld zit de noordpool op dezelfde plek aan de bovenkant van de wereldkaart.
Neem de proef op de som door met www.google.za (Zuid-Afrika), www.google.au (Australië) etc. op afbeeldingen te zoeken met de trefwoorden 'world map'.