Ben je bij het kiezen van het beste antwoord niet automatisch geneigd te kiezen voor het antwoord wat je graag wilt horen?

Ook al is dit antwoord niet of minder goed onderbouwd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Da's inderdaad een natuurlijke neiging. Je kiest voor het bekende, voor datgene waar jij je comfortabel bij voelt.

Ik zie regelmatig gebeuren dat iemand een vraag stelt, daar een stuk of tien antwoorden op krijgt, die allemaal een bepaalde kant op gaan - op één na. Die negen antwoorden die het met elkaar eens zijn, zijn goed onderbouwd, en aantoonbaar correct. Dat ene afwijkende antwoord wordt in de reacties al volkomen onderuitgehaald.

Maar als dat ene afwijkende antwoord datgene is dat de vraagsteller graag hoort, wordt dat antwoord toch als Beste Antwoord gekozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, ik denk dat dat vaak waar is. De vragen die je stelt zijn immers vragen waar je je mee bezig houdt. Je hebt er in veel gevallen al langer over nagedacht en ook je eigen ideeen erover gevormd. Als een antwoord overeenkomt met wat je zelf al in je hoofd had, heb je wel de neiging om daar meer waarde aan toe te kennen. Je kiest dan inderdaad wat je zelf al had bedacht. Dat geldt niet voor alle vragen. Bij kennisvragen weet je het antwoord niet. In dat geval geef ik de meeste punten aan het antwoord dat mij het meest waarschijnlijk voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja , ben ik helemaal met je eens, heb net nog een antwoord gelezen dat onjuist was, maar toch beste antwoord was geworden.
Alleen omdat dat antwoord het beste paste bij de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou kunnen. Sommige vragen worden volgens mij gestelt omdat je er namelijk zelf al een idee over hebt. Dan ben je eigenlijk op zoek naar een bevestiging van je eigen ideeën.

Ja kan natuurlijk ook een vraag stellen waarvan je nog totaal geen idee hebt. Dan heb je op voorhand nog geen voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt af van zowel de vraag als de persoon die de vraag stelt. Als je open staat voor de mening en onderzoek van anderen, hoeft dat niet zo te zijn.
Gemiddeld denk ik wel dat je gelijk hebt. Een mens die eenmaal van iets overtuigd is, die ontovertuig je vaak niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zal niet altijd zo zijn. Soms stel je een vraag omdat je het echt niet weet. Je wilt gewoon een antwoord op je vraag. Ik doel hierbij op vragen: "Wat is dit voor plant" e.d. Met gekregen antwoorden kun je zelf checken wat juist is, want wie aan deze site kan meedoen, kan vast ook googelen.

Bij ervaringsvragen gaat dit ook niet op. Dan wordt er gekozen voor: ontroerend, humor, origineel etc. Maar altijd de keuze van de vragensteller.

Bij hulpvragen gaat dit ook niet altijd op. De vragensteller vraagt hoe hij/zij iets moet doen en beoordeelt dit op wat voor hem/haar zinvol en/of bruikbaar is.

Bij meningsvragen moet ik je vraag volmondig met ja beantwoorden. Bij zo'n vraag zie je ook heel vaak dat als je een andere mening hebt dat je een minduimpje krijgt. Op zich vreemd, want je geeft gewoon je mening. Je mening kan niet fout of goed zijn. Het is gewoon je mening. Daar wordt inderdaad een antwoord gekozen dat aansluit bij de mening van de vragensteller.

De beoordeling van de antwoorden blijft hoe dan ook subjectief. Want de vragensteller kiest, en soms zijn de gekozen antwoorden zelfs niet juist. Maar volgens mij is het ook iedereen wel bekend dat dit zo is. Maar ondanks dat we dit allemaal weten, blijft het toch leuk om mee te doen. En daar gaat het tenslotte om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn voorkeur gaat uit naar een kort en bondig antwoord. Bij (te) lange verhalen ben ik al snel de draad kwijt, ook al probeerd iemand nog zo goed zijn/haar verhaal te onderbouwen. Ik probeer eerlijk te zijn maar ja het is natuurlijk de voorkeur van mij als vragensteller welke je als beste antwoord kiest. Tot nu toe heb ik 1 keer niet kunnen kiezen en iedereen die ik goedvond toen een plus gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt af van het soort vraag.
Bij een "weetvraag", kies je voor het best onderbouwde antwoord.
Bij een meer persoonlijke vraag kies je voor het antwoord wat je het meest aanspreekt. Dat is logisch, omdat je alle persoonlijke keuzes in je leven vanuit je eigen persoonlijkheid doet. In het geval van zo'n vraag dus omdat er dan geen absolute waarheid is.