Waarom stellen mensen allerlei specialistische vragen (bv over computers, mobiels en gezondheid) op goeievraag.nl?

Waarom stelt men deze vragen niet aan de specialist?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

je kunt aan het begin opgeven waarin je geinteresseerd bent en waar je verstand van hebt. Met die kennis geef je dus de antwoorden zo goed als je kan. Er zitten natuurlijk best wel computernerds op GV die dit soort vragen kunnen beantwoorden en zelf heb ik (verbeeld ik mezelf) redelijk wat dierenkennis en probeer dierenvragen te beantwoorden. Zo trof ik ook al vragen en antwoorden voor ZZP-ers aan etc. Dus laten we vooral doorgaan met het delen van kennis. De meeste tijd wordt immers verspild met het 1000 keer uitvinden van het wiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Twee mogelijkheden imho:

1) Mensen willen een advies in begrijpeliojke taal, niet in 'jargon'.

2) Je aanname dat zich op GV geen specialisten hebben geregistreerd is onjuist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Punt 2 is natuurlijk aannemelijk, maar nergens staat dat iemand in iets een specialist is. Daarbij kan iemand wel zeggen hier op GV dat hij of zij arts is (bv), maar dat is niet te controleren.
Mijn aanname heeft dus meer te maken met controle dan met werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sowieso is het op internet belangrijk om 'nauwkeurig' om te gaan met de gevonden informatie.
Doe onderzoek naar meerdere bronnen. Er zijn nog steeds mensen die denken dat Wikipedia de 'Truth and nothing but the Truth' op het web heeft staan, terwijl je toch vaak ziet dat er fouten in zitten of dat het niet helemaal objectief is. Inderdaad, wanneer je echt specialistisch advies nodig hebt, vergewis je er dan van dat je gesprekspartner ook echt een specialist is.
Dat gaat lastiger op het www, waar mensen nogal anoniem zijn en/of zich verschuilen achter een nickname (...) Wel kan de op internet gevonden/verkregen informatie behulpzaam zijn tijdens een IRL gesprek omdat je jezelf in de materie hebt ingelezen en weet welke (gerichte) vragen je moet stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je laatste opmerking. Heel goed!
Gezondheid is een onderwerp waarvoor je inderdaad beter een echte specialist kunt raadplegen, maar wil je iets weten over computers, mobieltjes e.d. dan is het handig dat je je vraag kunt neerleggen bij mensen die daar in de praktijk veel kennis mee hebben opgedaan en daarvan zullen er genoeg bij GV zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het om de volgende redenen.
Ik stel best vaak gezondheidsvragen, omdat ik samen met specialisten zelf op onderzoek uit ben. Ook omdat niet elke specialist een antwoord heeft op mijn vragen, en er zijn 2 specialisten die mij al zo vaak hebben teleurgesteld met foute diagnoses, dat ik liever zelf op onderzoek ga (medische bibliotheken, ervaringsdeskundigen, wetenschappelijk onderzoek, enzovoorts, maar dus ook GV) en met alle goede informatie die ik heb naar de arts gaan. Tot nu toe heeft dat er alleen maar voor gezorgd dat een diagnose eerder gesteld kon worden, zonder al te veel blijvende schade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze een snel antwoord willen hebben, waarvan de betrouwbaarheid blijkbaar niet uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dit laagdrempelig is. OM op ideeen te komen waar je alleen niet op zou komen. Je hebt nu een heel aantal mensen die over een zelfde idee/probleem kunnen nadenken of misschien ervaringen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij opvalt is ook dat de vraag soms via een andere site wordt gesteld, zag laatst een vraag bijvoorbeeld via zwanger.nl Volgens mij "hoort"de vraag hier dan ook niet thuis, maar is er er gewoon van alles aangevinkt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met betrekking tot computers. Hebben zij in hun eigen omgeving geen specialisten. Ze hebben niemand waaraan zij deze vragen kunnen stellen.
Op GV is er altijd wel iemand die een antwoord heeft en geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kwam op deze site terecht omdat ik Googelde voor een antwoord op mijn vraag over een computerprobleem. achteraf gezien kreeg ik ook een goed antwoord. dus ook google kan je hierheen sturen. en er zitten wel degelijk specialisten tussen merk ik.

(en zodra je hier zit kom je dus niet meer weg heb ik gemerkt!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat een specialist daar meestal geld voor vraagt en andere mensen de antwoorden misschien ook weten en deze gratis verstrekken (zoals op goeievraag.nl)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stel ook veel specifieke vragen of High Tech-apparatuur.

Ik woon in Vlagtwedde. Dat betekent dus dat ik al snel 20km verwijdert zit van dichstbijzijnde Expert/Dixons/Scheer&Foppen.

Het is bijna een uur reizen wil ik naar een elektronicagigant als MediaMarkt of Saturn toe.

Dus om even snel wat vraagjes te stellen heb ik al een halfe middag nodig. Daarom doe ik het juist op Goeievraag.nl