Is het toegestaan op goeievraag op je gegeven antwoord (gebaseerd op feiten), toe te lichten met een mening?

Soms voel ik mij daar namelijk genoodzaakt toe (vooral bij hele gevoelige kwesties als discriminatie).
Ben benieuwd of een moderator, of iemand anders natuurlijk, mij dit kan vertellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat GV-ers vaak verwarren is dat het vragen naar meningen wat anders is dan een mening geven op een (kennis)vraag. Een vraag als "wat vindt je van ..." mag niet. Niet zozeer om de meningen, maar omdat het een inventariserende vraag is, net als het vragen naar leuke films, kado's. Een kennis- of adviesvraag mag best met een eigen mening beantwoord worden mits het meer is dan " ik vind dat ook / niet etc..". De mening moet dan wel toegelicht worden eventueel met verwijzing naar bronnen.

Het beste antwoord

Als jouw mening (bijvoorbeeld door ervaring) kennisvermeerderend is, dan is dat geen probleem naar mijn idee.
Velen op GV geven ook in antwoorden alleen een mening en vaak niet eens gebaseerd op feiten of ervaring.
Ook die antwoorden en reacties worden meestal niet verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Natuurlijk mag je een mening gebruiken om toe te lichten. Het is alleen niet de bedoeling dat je meningen van gebruikers gaat inventariseren. Dus mag je niet vragen naar hoe wij over iets denken, en wat wij het beste vinden. Maar zowel in vragen als antwoorden en reacties zal altijd wel iets van je eigen mening doorschemeren. Anders zou je alleen theoretische kennis mogen verspreiden. Er zit toch meestal ook een subjectief kantje aan.
Amadea
12 jaar geleden
De wereld drijft voornamelijk op meningen, ook al wordt daar vaak het predikaat wetenschappelijk aan gegeven.
Economie wordt als een wetenschap beschouwd, maar als je het toetst naar de maatstaven van Popper is het niet meer dan een geloof; de crash van 2008, die maar weinig economen zagen aankomen, is er een goed voorbeeld van dat als je economie als wetenschap wil beschouwen je direct zult moeten erkennen dat het een wetenschap is die in de kinderschoenen staat.
Ook wat in de geneeskunde betreft zijn er nogal erg veel dingen die als waarheid worden gepresenteerd maar die vooral de wens van de medicijnfabrikant weergeven; onderzoeken waar medicijnen niet beter presteren dan placebo's worden door die jongens zorgvuldig uit het licht gehouden.
Om kort te gaan er is niet veel 'kennis' op deze wereld waar je met nauwgezet kritisch onderzoek geen flinke gaten in kunt schieten; met andere woorden er zijn veel meningen en maar bedroevend weinig onomstotelijke feiten.
GV is erg gesteld op bronverwijzingen, maar het grootste deel van het internet staat volgeplakt met meningen en onderzoek wat de toets der kritiek niet kan weerstaan.

Zelf geef ik er dan ook de voorkeur aan dat iemand zijn mening geeft maar dan wel toegelicht met wat argumenten zodat ik zelf kan bepalen of het voor mij hout snijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het streven moet zijn om een antwoord te geven waar de vraagsteller iets aan heeft. Daarnaast (ik prefereer eronder) mag je best je mening geven. Heb je geen antwoord of is dat al door iemand anders gegeven dan kun je beter een reactie geven. Dat wordt ook veelvuldig gedaan.