Anders worden de kabouters nat als het regent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De paraplu-vorm leent zich uitstekend om de sporen door de lucht mee te laten voeren... Ook die paddenstoel, rood met witte stippen, de vliegenzwam doet dat zo... Deze paddenstoel is een drug en je gaat er van hallucineren...

Maar de vorm laat het verstuiven van de sporen toe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De witte vliesjes zijn giftig. Hoe giftig hangt af van de soort en de bodem. Het bevat muscimol, iboteenzuur, muscazone en muscarine. Door het een drug te noemen krijg je de associatie met paddo's die door smart shops worden/werden verkocht. Alleen muscimol is hallucinerend, de andere stoffen zijn vooral schadelijk voor het zenuwstelsel. Ga dus echt niet voor de grap de witte vliesjes proeven! Voor honden en katten is het eten meestal dodelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel terecht som, even waarschuwen je hebt altijd van die gekken die het gaan proberen.
Deze vliegenzwam is zeer giftig!!!
Dit is een verkeerde veronderstelling,paddestoelen waren er al veel langer dus heeft een paraplu de vorm van een paddestoel en niet andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paddestoel is te vergelijken met een vrucht van een bloem. Zoals een bloem zaden verspreid, verspreid een schimmel via de paddenstoel de sporen.

Er zijn zeer veel soorten en een aantal hebben een bolle hoed.De vliegenzwam lijkt wel op een paraplu als de hoed helemaal opengeklapt is en de sporen vrij kunnen komen.

Maar er zijn zeer veel andere vormen mogelijk, dus de vraag is niet helemaal juist gesteld. De hoedvorm heeft zeker een rol bij de verspreiding van sporen. Maar bijvoorbeeld de aardappelbovist heeft een bolle vorm (bal) die openbarst als deze rijp is.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. Overigens is het best mogelijk dat de hoed de sporen (die nog moeten rijpen) beschermd tegen nat worden. De sporen zijn zo licht dat ze verspreid moeten worden door de wind. Als ze nat zijn lukt dat niet.

Toegevoegd na 18 minuten:
--> Ik zie nu pas dat deze vraag onder raadsels staat. Wellicht is dit niet het antwoord dat je wilde hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
Meer schitterende foto's over de diversiteit, zie onderste link van Jeanne Lauwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan toe te voegen+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn dit geen paddestoelen, maar zwammen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zwamt (grapje). Een paddenstoel is het vruchtbeginsel van een zwam of schimmel, zie wikipedia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè??? Ik dacht dat dat drie verschillende dingen waren: paddestoelen, zwammen en schimmels. Ik zal me er eens in gaan verdiepen. Kan ik er weer wat bijleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schimmels De schimmel heeft kenmerken van zowel planten als dieren op celniveau. De organismen die bovengrondse vruchtbeginsels vormen worden paddenstoelen genoemd (wetenschappelijke naam: Fungi). Schimmels die dat niet doen zijn bijvoorbeeld gisten. Als de schimmel in het hout zit en vruchtbeginsels vormt worden die vaak zwammen genoemd. Paddenstoelen worden vaak geassocieerd met de hoedvormige exemplaren, maar wetenschappelijk gezien is een zwam ook een paddenstoel.
Mag het ook zijn: waarom zijn parapluus in de vorm van een paddestoel. Eere wie eere toekomt.