Hoe wordt iemands antwoordwaardering berekend?

In de helptekst staat slechts dat de antwoordwaardering wordt berekend aan de hand van de gegeven antwoorden, het aantal ontvangen plusjes en minnetjes, en het aantal verkregen beste antwoorden. Er wordt verwezen naar een True Bayesian Estimate.

Nergens staat hoe zwaar alles meetelt. Telt een Beste Antwoord ook hier tien keer zo zwaar mee als een plusje, net als bij de gewone puntentelling?

Telt een antwoord dat twee plussen kreeg, even zwaar mee als een antwoord dat twee plussen en zes minnen kreeg?

Telt een antwoord dat twee plussen kreeg, even zwaar mee als een antwoord dat zes plussen en vier minnen kreeg, omdat in beide gevallen het netto-saldo +2 is? Of tellen de zes plussen van dat laatste antwoord minder zwaar mee, omdat dat kennelijk een controversieel antwoord is?

Kortom: wat is het algoritme?

Of is dit een bedrijfsgeheim?

Toegevoegd na 9 uur:
Nog iets vreemds: bij de meeste mensen zie je bij "Waardering antwoorden" dat onder "Vandaag" een lager getal staat dan onder "Deze week", en dat het getal onder "Altijd" het hoogst is.

Als het een gemiddelde betreft, zou je verwachten dat de score onder "Altijd" geleidelijk lager wordt als de score onder "Deze week" consequent lager is. Dat is niet zo.

Ligt dat aan de instellingen van het algoritme zoals XiniX het in zijn antwoord omschrijft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag eerwaarde collega... Dan wil ik het antwoord ook wel weten nu...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag ik me ook al een tijdje af. Dus goede vraag....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Door deze vraag heb ik kunnen beredeneren waarom mijn 'antwoordwaardering' zo laag is. Mijn antwoorden zijn wel goed, maar ik deel te veel +jes aan anderen uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Alslajemelevend... Het is niet de plusjes die je uitdeelt, maar de paar minnetjes die je krijgt die veel te zwaar tellen... Kijk maar naar mij, mijn score is bedroevend laag, maar ik krijg de meeste minnetjes van allemaal... Daarom... Maar ik ben benieuwd naar de uitleg van de beheerder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze moesten de min duim totalen ook maar bekendT maken, dan kan ik hier is in competitie verband GVen;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
RESPECT voor je radiostilte BTW
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, ga je nu flink door tot je een ruime voorsprong hebt op Antwoordman, en komt er daarna weer een radiostilte?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kunnen jullie naar aanleiding hiervan nog eens naar mijn openstaande vraag: Heeft het aantal -1 duimpjes invloed op de "antwoordwaardering" ?
5 dagen geleden | nog 1 dag | 3 antwoorden
kijken aub?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rota XiniX is onvoorspelbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniXen zijn onvoorspelbaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar er is geen antwoord van firma GV, of zie ik dat verkeerd???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope, radiostilte vanuit GV. Toch bedrijfsgeheim? Heftige discussies op de GV tailquarters, of ze open moeten zijn, dan wel gesloten omdat openheid zou kunnen leiden tot het strategisch vragen stellen, antwoorden geven, en plusjes en minnetjes uitdelen? Moratorium vanuit de Grote Maker? Of is deze vraag gewoon niet opgevallen, als een sneeuwvlokje in de vraaglawine?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedrijfsgeheim... Laatst werd een vraag van XiniX verwijderd met de melding... Een vraag waarop alleen de beheerder het antwoord op weet is verboden, dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik was eigenlijk bang dat ook deze vraag zou worden verwijderd. Maar hij staat er nog. Waarschijnlijk omdat uit deze reacties blijkt dat er meer mensen geïnteresseerd zijn in het antwoord. Ook al weet alleen de beheerder het antwoord, dat wil nog niet zeggen dat de vraag daarmee fout zou zijn. GV gaat tenslotte ook om het delen van informatie. Als dit geen delen van informatie is, weet ik het ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
totaal mee eens...

Het beste antwoord

Hoe het algoritme precies in elkaar steekt is het geheim van de smid. Het voorbeeld dat Xinix aanhaalt is echter hoe de basis van het algoritme werkt. Het komt er - in het kort - op neer dat alle waarderingen naar een bepaald gemiddelde worden toegetrokken. Hoe meer antwoorden iemand gegeven heeft, hoe meer de waardering van deze persoon van dit gemiddelde af kan komen te liggen. Dit voorkomt dat een persoon die 1 maal waardering '10' heeft gekregen boven iemand komt te staan die 10 maal waardering '9.5' heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is wat ik vond op het net...

Useful weighting mechanism
It is a useful weighting mechanism used by the Internet Movie Database (IMDb) to adjust a movie's rating score based on the number of votes it has received. Less votes carry less 'weight', so a movie's score based on few votes is more likely to be pushed toward a pre-determined benchmark figure. As the number of votes increase they begin to assert more of their own influence on the final score. Bayesian averages differ from other averages (e.g. arithmetic mean) in that you have to make some assumptions about the system beforehand.

An example
The average score across all movies rated on the IMDb is 6.7 (out of 10). This is the IMDb's pre-determined benchmark figure against which other movies are compared in the Bayesian estimate. IMDb also require a minimum of 1300 votes before a movie makes it to their Top 250. The IMDb didn't necessarily have to use the figures of 6.7 & 1300. They could easily have picked other starting points like 5.0 and 2000, for example, if they thought they had good reason.

Now let's say 'only' 1350 people vote for a movie but give it a perfect score of 10. Using the IMDb methodology:

Bayesian est. = (1350x10 + 1300x6.7) / (1350+1300) = 8.4

The initial score of 10 is pushed significantly downward toward the benchmark of 6.7 due to the relatively small number of votes.

Now let's say 20,000 people vote for a movie and also give it a perfect score of 10:

Bayesian est. = (20000x10 + 1300x6.7) / (20000+1300) = 9.8

The initial score is still pushed down, but not nearly as much due to the relatively high number of votes. The Bayesian estimate quite closely reflects the opinion of a large number of voters.

That is, the opinion of 20,000 people carries more weight than 1350 people, using the Bayesian approach.

A similar thing would happen if the score was low, except a relatively smaller number of votes would pull the Bayesian estimate up towards the overall average of 6.7 instead of down.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus het is een gewogen gemiddelde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, helder. Gewogen gemiddelde van X keer de standaardscore Y, en (aantal stemmen) keer de score van die stemmen. Dan is nog de vraag hoe BA (Beste Antwoord), plus en min meetellen. BA=score 10 met gewichtsfactor 10, plus=score 10 met gewichtsfactor 1, min=score 0 met gewichtsfactor 1? En ik ben heel benieuwd of GV verschil maakt tussen "controversiële" antwoorden (die met 9 plussen en 6 minnen) en gewaardeerde antwoorden (die met 3 plussen) - tellen die uiteindelijk even zwaar mee, of tellen de "controversiële" antwoorden minder zwaar mee? Dat laatste zou bijvoorbeeld terecht kunnen zijn omdat we hier toch regelmatig zien dat er "strafminnen" worden uitgedeeld voor heldere, doch controversiële meningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval heb jij hiermee vast een plus te pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar was ik dus ook zo benieuwd naar idd...
Ik wacht met spanning af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dit echt de de hoofd wijze van beoordelen is dan is dat wel erg zuur voor vragen waarop maar 1 of weinig antwoorden zijn gegeven zonder plusjes terwijl ze 100% correct waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt ook nog helemaal... Dus wij willen antwoord...