Mag je ook bronnen in andere talen gebruiken bij je antwoorden?

Ik zie vaak Engelse bronnen, is dat toegestaan? Als dat zo is, mag je dan ook Franse, Duitse of Chinese bronnen gebruiken? (vragen over taal uitgesloten)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat is toegestaan. Zolang het ANTWOORD maar volledig is, en in het Nederlands is.

Toegevoegd na 3 minuten:

Het antwoord is dat waar het om gaat. Dat moet dus in het Nederlands zijn, en het moet de vraag beantwoorden.

De gebruikte bronnen kunnen in een andere taal zijn gesteld. Het maakt daarbij niet uit of je antwoord een vertaling van de anderstaligebron is, of een omschrijving in je eigen woorden van wat in die bron staat.

Je kunt ook een antwoord geven, en een anderstalige bron toevoegen waarin extra informatie staat die is gerelateerd aan het onderwerp.

Hoofdzaak is dat je antwoord de vraag moet beantwoorden, ook als de vraagsteller (of een meelezer) de bron niet kan of wil raadplegen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Prima antwoord. Een buitenlandse bron zou je in het Nederlands samen kunnen vatten als antwoord.

Andere antwoorden (3)

Als de bronnen relevant zijn voor het antwoord,ja. maar er zullen hier weinig mensen zijn die iets hebben aan een chinese bron
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een vertaalmachine gebruiken
anneliez
12 jaar geleden
heb je dat wel eens gedaan? Je weet niet wat je leest
anneliez
12 jaar geleden
dan is het prima toch
Nederlandstalige bronnen zijn er vaak niet, en vooral de nederlandse wikipedia is onbetrouwbaar door het ontbreken van de bron als een bewering wordt gedaan. Bij dubieuze beweringen is daardoor niet te herleiden waar ze oorspronkelijk vandaan komen. De beweringen gaan daarna een eigen leven leiden en worden als feit en waarheid aangenomen. Wikipedia wordt in Nederland door een vrij beperkte groep geschreven en ook gelezen en verbeterd. Bij de engelstalige kun je er vanuit gaan dat ook zeer veel mensen met verstand van zaken de artikelen gelezen en zonodig verbeterd hebben.
Ook ligt het niveau van de artikelen in de engelse wikipedia een stuk hoger. Verder zijn wetenschappelijke publicaties bijna altijd in het engels of is er een engelse samenvatting, omdat de wetenschappelijke gemeenschap er anders niet veel aan heeft.
Afgezien van de wikipedia zijn er ook zeer veel engelstalige websites, zoals wolfram math, us forestry etc met bijzonder goede info, vanwege het enorme aantal zul je dus eerder een kwalitatief goede website of een geschikt forum vinden waar op een specifiek probleem wordt ingegaan.

Zelfs een portugeestalige website kan interessante info bevatten en is met google translate nog enigszins begrijpelijk te krijgen.
(Ik heb wel eens wat voorstudie gedaan naar een klein portugees natuurgebied)
Het niet vermelden van bronnen vind ik niet zo netjes, zelfs als je denkt iets te weten is het beter even te checken bij een betrouwbare bron (die vrijwel altijd engelstalig is) en de vraagsteller kan een veel uitgebreider en beter geillustreerd verhaal nalezen, dan wat ik er in enkele regels van kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de taal van de bron staan bij mijn weten geen limieten.
Het is volgens mij logisch dat er ook Engelse bronnen gebruikt worden omdat men ervan uitgaat dat de meesten ook de Engelse taal voldoende machtig zijn om de essentie te begrijpen.
Bovendien kan men de online vertaalmodule gebruiken indien men toch niet alles begrijpt.

In hoeverre andere talen relevant zijn moet jij volgens mij gewoon zelf uitmaken.
Zorg gewoon dat je zelf héél goed weet wat de inhoud van je bron is zodat je niet ongewild de huisregels van GV gaat schenden.
Begrijp je?