Wat is volgens GV het verschil tussen biologie en natuurkunde?

Op school had ik de eerste twee jaar biologie, fysica en chemie als aparte vakken, maar daarna werd dat samen in dezelfde pot gegooid en werd dat het vak natuurkunde genoemd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het gebruikelijke onderscheid is:

--  Biologie is de studie van de levende natuur.
--  Natuurkunde is de studie van de niet-levende natuur, waarbij de aard van de stoffen niet verandert anders dan door bijvoorbeeld smelten en verdampen.
--  Scheikunde is de studie van de niet-levende natuur, waarbij de aard van de stoffen verandert.

In werkelijkheid is dit een simplificatie van de werkelijkheid. Biologische processen gebruiken natuurkundige en scheikundige principes. Radioactiviteit hoort bij de natuurkunde, maar de aard van de stoffen verandert daar wel degelijk bij. Scheikundige reacties worden geregeerd door de elektronenconfiguraties van atomen, en dat is iets natuurkundigs.

Als je alles dan bij elkaar gooit, en je toch één naam wilt kiezen, kies je normaal gesproken voor de overkoepelende term Natuurwetenschappen. In jouw geval is kennelijk voor Natuurkunde gekozen. Dat wordt vaker gedaan, omdat de Natuurkunde wordt gezien als de wetenschap die ten grondslag ligt aan zowel biologie als scheikunde.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens! Ik zal nog een toelichting geven hoe Goede vraag hier mee omgaat (qua indeling)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, sorry, dat vak werd bij mij inderdaad 'Natuurwetenschappen' gekozen, ik vergiste me even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*genoemd

Andere antwoorden (2)

Biologie en Natuurkunde heb niks met elkander van doen. Natuurkunde gaat over natuurwetten, biologie kijkt hoe de natuur werkt (planten, dieren, menselijk lichaam enzovoort).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op Goeievraag staat Natuurkunde en Biologie beide apart onder de categorie Wetenschap. Als wetenschap zijn Biologie en Natuurkunde gescheiden. Biologie heeft op zich veel raakvlakken met gezondheid (medische biologie) scheikunde (biochemie), natuurkunde (biofysica), aardwetenschappen etc..

Natuur en biologie hebben natuurlijk wel raakvlakken omdat wij vaak de natuur zien als alle levende dingen (planten en dieren) om ons heen. Dat is o.a. het werkgied van een bioloog.

Als je biologie, natuurkunde en scheikunde bij elkaar doet zou je het algemene Natuurwetenschappen kunnen noemen.

Op goeievraag proberen kijken we wel of een vraag over planten en dieren gaat (biologie), meer gaat over natuurkundige wetten (natuurkunde) of gezondheid of seksualiteit. In die gevallen mag de vraag onde biologie als het om een algemene werking gaat (welke hormonen zijn betrokken bij ...) of bij gezondheid (als het om een probleem gaat met je gezondheid).