Waarom worden sommige vage vragen toegestaan?

http://www.goeievraag.nl/vraag/jongeren-dragen-kunstgebit.29747 is de aanleiding van mijn vraag.

Het is bijna onmogelijk om hier tot een goed onderbouwd antwoord te komen. Verder niets in de toelichting. Het is absoluut niet mijn bedoeling om vragen stellen te ontmoedigen, maar een vraag moet wel duidelijk gesteld worden.

Het antwoord dat ik daar op had gegeven:
"42", met als bron "hitchhikers guide to the galaxy" is wel verwijderd. Ik heb zoiets van "Vage vraag, vaag antwoord", of heb ik dat helemaal mis?

Ben benieuwd of deze vraag mag blijven staan... Ik heb in ieder geval mijn vraag onderbouwd...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik zie jouw antwoord nog gewoon staan hoor, bij die vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de vraag opnieuw beantwoord, deze keer iets anders geformuleerd. Het vorige antwoord was: "42" Bron: "Hitchhikers guide to the galaxy"

Het beste antwoord

Omdat vaag een vaag begrip is, denk ik.
Wat de een vaag vindt, vindt een ander logisch.

Vragen waar kortaf om een getal gevraagd wordt, dat zijn raadsels, of informatievragen (welke bus moet ik hebben naar Lutjebroek). Maar die kunstgebittenvraag is weldegelijk vaag! Daar is niet serieus op te antwoorden.

Voor een kunstgebitteneigenaar is 40 namelijk toch echt wel jong. Je zal maar 40 zijn en nul eigen tanden, dat is jong, of 28, dat is helemaal jong!
Maar je denkt niet gelijk aan 40 of 28 als iemand het over jongeren heeft.

DUS is die vraag een gokspelletje, en hoort er een prijsje bij ofzo. Met een pak kleurstiften wil ik nog best blij zijn. Is meer dan 25 jaar geleden dat ik die gewonnen heb. Dus dan ga ik puzzelen, maar anders niet.

Vragen van gasten hou ik sowieso niet meer van, dus ik had er niet in moeten trappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik vind het idd ook een vage vraag, met bij jou een leuk antwoord.
Er zijn vast wel cijfers voor, maar die zijn vermoedelijk niet te vinden, maar omdat het kan blijft het staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is helemaal geen vage vraag. Vragen naar het doel van planeten, *dat* is een vage vraag. http://www.goeievraag.nl/vraag/planeten-dienen.29683

De kunstgebit-vraag is inderdaad een vraag waar maar een paar mensen in NL iets zinnigs over kunnen zeggen. Ik vermoed dat niemand het *precies* weet, maar een paar mensen (bijv. uit de ziektekostenverzekeringswereld) zullen wel tot een redelijke schatting in staat zijn. De kans om een daarvan op GV aan te treffen is natuurlijk niet zo groot. Maar om *daarom* zo'n vraag te verbieden vind ik wat ver gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg niet dat de vraag verboden moet worden, wel verbeterd. Welke leeftijdsgroep is jongeren? 0-16, 0-20, 0-25? Wat voor kunstgebit gaat het om? Een kroon, een brug, een hele tandprothese? Deze dingen maken naar mijn mening de vraag "vaag".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schreef "toegestaan", dus ik dacht dat je ze verwijderd wilde zien worden. Maar goed: jongeren lijkt mij in dit verband 0-20, en kunstgebit is een hele tandprothese (alle onder- of boventanden). Ook als het precieze antwoord niet te geven is kan het best zijn dat de orde van grootte wel bekend is. Dus 1, 10, 100 of 1000. Juist daarom komt het ook niet op een jaar aan.
Het is een vraag die voldoet aan de richtlijnen, daarom mag de vraag blijven staan. Is ook wel de enige reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Toegevoegd na 2 minuten:
Okee, da's flauw.

Het feit dat we niet weten wat het antwoord is, dat het heel erg moeilijk te vinden is of dat niet iedereen het ook kan vinden, is denk ik geen reden een vraag niet te stellen. Je ozu je zelfs af kunnen vragen waarom een vraag die WEL eenvoudig te beantwoorden / googelen / beredeneren is, WEL zou mogen blijven staan.

Er staat natuurlijk niet bij waarom vragensteller zich dat afvraagt (misschien moet hij een kunstgebit en is hij bang de eerste te zijn, of zoekt juist vele lotgenoten) , maar het zou zeker een legitieme vraag kunnen zijn.

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord trouwens, als het komt.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is je bron daarvoor Marleen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
H2C2 natuurlijk ; het antwoord op de ultieme vraag, de vraag aller vragen, remember ? Mar gekheid, ik was nog een toevoeging aan het tikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluk dat je antwoord niet is verwijderd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ik je toevoeging gelezen heb, er staat volgens mij wel iets in de regels over vragen die niet door veel mensen te beantwoorden zijn, volgens mij mogen die niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
H2G2, toch? ;-) (Kan ik eindelijk Marleen eens corrigeren...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee, ja, je hebt gelijk ; tikfoutje dat ik gemaakt heb op het moment dat de makelaar aanbelde - mijn excuses.
Cryofiel
14 jaar geleden
Een buurgeïnduceerde verhuisintentie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat willen we al enkele jaren en we zijn er al een heel jaar voor bezig geweest (huis verkoopplaar maken). De buren zijn niet de aanleiding of de oorzaak van de verkoop, maar ze helpen wél mee! We zijn zelfs lang bang geweest dat ze een probleem zouden opleveren, maar uiteindelijk was het huis binnen 3 dagen verkocht, dus viel alleszins mee. Deze makelaar was de 'onafghankelijke derde' (de taxateur van de verkoper). Zelf hebben we ook alweer ene huis teruggekocht, en we zijn nu bezig met het regelen van een Duitse financiering. En omdat dat allemaal nogal anders in elkaar steekt dan hier, is het best een hoop uitzoekerij allemaal, maar wel heel leuk. Eind januari ; nog één verknalde kerst en één vergalde oud en nieuw met die buren dus, en daarna never, never more.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen,ik hoop van harte,dat je in ons buurland betere buren krijgt! En,dat je vanuit het verre buitenland wel blijft GV eren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk blijf ik Gven, zodra ik weer Internet heb. En zulke buren als nu: eerlijk is eerlijk, het KAN erger. Mijn eerste buurman in dit huis was een behoorlijk asociale Nederlander die radiojingles mixte voor Hot Radio (ga maar na...in een rijtjeshuis met holle vloeren...) en letterlijk schijt had aan de buren. Type als ik hem voor mijn wielen krijg, dan geef ik extra gas en rij ik nog een keer heen en weer.
En we hebben een paar jaar lang een Tokkie als achterbuurman had, die altijd bang was dat ze hem in België niet zouden horen ofzo, en meermalen per weer een 'gezellig', bierdoordenkt tuinfeestje gaf (doordeweek tot een uur of 3, 4) en groot fan was van Andre Hazes en Frans Bauer enzo op 10. Dan vallen deze mensen nog mee, eerlijk gezegd......
Cryofiel
14 jaar geleden
Mag ik vragen waar in Duitsland je gaat wonen? Direct over de grens, of diep de binnenlanden in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diep in de binnenlanden....van Alstaette. Hemelsbreed dus ongeveer net zo ver bij de grens vandaag als ik nu woon :lol:. Met de fiets kan ik met windmee in een goeie drie kwartier van mijn huidige huis naar mijn nieuwe. |Maar ook zo'n klein stukje is en blijft een echte emigratie. Misschien niet zo spectaculair als naar Brazilie of Nieuw Zeeland, maar minstens zoveel rompslomp en geregel.
Dat weet niemand, behalve de mods. Er is sprake van complete willekeur. Sommige goed gestelde worden met vage redenen verwijderd, andere slechtgestelde vragen blijven staan. In sommige gevallen ben je afhankelijk wie de mod van dienst is en of deze in een goede of slechte bui is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeievraag.nl is m.i. juist nuttig voor vragen waarop het antwoord moeilijk zelf te vinden is, zoals bij deze. En het is m.i. ook nog eens een heel interessante vraag, ik heb er nooit over nagedacht of er jongeren zijn met kunstgebitten. Ik vind er niks mis mee. En het voldoet m.i. prima aan de criteria van goeievraag.nl, in tegenstelling tot een heleboel vragen.

Voor het woord jongeren bestaan overigens gewoon definities hoor, (vandale.nl heeft het over 16-30jarigen), hoewel misschien niet alle definities hetzelfde zullen zijn. Maar misschien hoeft die vraagsteller het ook niet heel erg precies te weten, als het maar redelijk jonge mensen zijn.
En als het woord kunstgebit voor meerdere interpretaties vatbaar is (in mijn ogen is het gewoon zo'n heel ding dat je uit kan nemen waar alle tanden in zitten, maar goed), dan kan je in je eventuele antwoord erbij zetten over welke soort jij info hebt.

Toegevoegd na 23 minuten:
Bij de criteria van goeievraag.nl staat oa dit:
Vragen waarop te weinig gebruikers kunnen antwoorden

"Sommige vragen worden dusdanig gesteld dat er maar één persoon antwoord kan geven, of een te beperkte groep (bijv. de moderators of de beheerders)."
Nu zijn er vast geen honderden tandartsen, tandheelkundigen en kunstgebittenmakers op goeievraag.nl, maar misschien zit er wel eentje bij, en het is ook wel iets waarover mogelijk iets te vinden valt op internet. Dus voldoet prima aan de criteria/

Toegevoegd na 3 uur:
Ik heb overigens een antwoord op de desbetreffende vraag gevonden, en wel heel makkelijk en snel ook (Volgens het CBS had in 2007 0,3% van de 15-25jarigen in Nederland naar eigen zeggen een volledig kunstgebit, en in 2008 0,1%.)
Dus die vraag was echt niet onbeantwoordbaar.