Mag je een vraag beantwoorden enkel vanuit kennis gebaseerd op eigen ervaring?

Toegevoegd na 1 week:
Iedereen die hier geantwoord heeft, erg bedankt!
Een algemene vraag die me niet met de GV richtlijnen duidelijk werd is goed beantwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor dat mag. Eigen ervaring is vaak de beste ervaring en geeft dus vaak ook zo niet de beste, dan toch wel hele bruikbare antwoorden.

Antwoorden (6)

Natuurlijk mag dat, daar zitten we op te wachten. Ik zou zeggen ga je gang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed om te weten ;-)
Ik doe niet anders, gebruik internet soms om te controleren of ik het juist heb.
Ik beantwoord alleen een vraag waar ik zelf het antwoord van weet.
Soms zat ik bij bron, eigen ervaring, maar meestal vergeet ik dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets heb ik ook wel eens als bron aangegeven, maar dat werd niet goedgekeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopelijk dit wel:))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, daar heb ik respect voor, Ed.
AWM
12 jaar geleden
Je mag best in je antwoord zeggen dat het voorkomt uit eigen ervaring. Maar nou net niet in het veldje 'Bron'.
Een daar vermelde bron mag alleen maar een verifieerbare bron zijn, zoals een boek, een website, een onderzoeksrapport etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mag dat na 3 jaar ineens niet meer???????????
AWM
12 jaar geleden
Het mocht nooit. Maar nogmaals, je mag het wel zeggen, alleen niet in het veld "Bron". Daar valt toch wel mee te leven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja mee te leven?
Het weer zit ook al tegen.
Mijn kippen van de leg en nu dit. ;-) Deed het vroeger nooit, totdat bepaalde G.V.ers naar een bron gingen vragen, toen ben ik het er soms bij gaan zetten, maar is nooit verwijderd.
Zag het bij Haivon hierboven ook al staan, weer wat geleerd, fijne dag nog .
Ja dat mag .
Ik vind een vraag beantwoorden vanuit eigen ervaring waardevoller voor mij zelf dan ik die vraag opzoek .
Ik zelf ben niet zo een held om de vragen snel op te zoeken .
Dat laat ik liever over aan die mensen die dat wel goed kunnen .
Met dank aan die collega`s .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker mag dat.

Daarom zijn er een heleboel categorieën waarvan ik de vragen nooit zal beantwoorden, omdat ik daar niks van weet.

Heel vaak beantwoord ik een vraag vanuit kennis en ervaring.
Vaak zoek ik daar dan een bron bij, voor de juiste termen of om wat door te lezen. Achtergrondinformatie.

Soms vind ik een vraag zo interessant dat ik het antwoord zelf ga zoeken.
En vermeld dan de bron.

Soms is de vraag zo ontzettend makkelijk te beantwoorden dat die met een klik op google
al te vinden is.
Ook dat doe ik wel eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat geeft m.i. meerwaarde aan dit forum.
Soms worden summiere antwoorden gegeven met links naar Wiki oid.
Dat lijkt me onhandig, zo zou je vrijwel alle vragen kunnen benadferen.

Van begins af aan werk ik (net als sommige anderen) vanuit parate kennis en ervaring.

Dat geeft soms verrassende antwoorden en ik heb mogen merken dat vraagstellers daar echt mee geholpen zijn, net als ik zullen beantwoorders die hun ervaringsdeskundigheid delen van vraagstellers zelfs (soms via een pb.) een bedank je krijgen.

Dat doet meer goed dan veel punten, de beantwoorders die zo te werk gaan proberen vaak de vraag ACHTER de gestelde vraag te ontdekken en daarop een antwoord te formuleren.
Dat maakt dit forum, de vraagstellers en de beantwoorders uniek, zeer specifieke kennis die niet zelden nergens anders te vinden is, wordt zo gedeeld.
Dus je mag een vraag met eigen kennis inzicht/kunde beantwoorden, graag zelfs wat mij betreft.
Met name Eddijst is hier een kei in, anderen absoluut niet tekort doende.
Als een der oudste GVers brengt hij kennis over die anders mogelijk verloren zou kunnen gaan.
Ik heb dus veel respect voor GVers die -soms zeer persoonlijke antwoorden formulerend- hun nek uitsteken voor hun medemens.

Ik hoop dus dat GVers vooral vanuit hun eigen kennis en kunde antwoorden, anders had ik aan Wiki, youtube en Google immers wel genoeg gehad.

Overigens is een goede verwijzijng niet weg, de soms zeer illustrerende filmjes op youtube die als link gekoppeld zijn aan het antwoord zijn soms geweldig en soms hilarisch.
DAT kan soms net die lik mayonaise op de friet zijn.
Dus wat mij betreft welkom op GV met je EIGEN antwoorden (en vragen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, natuurlijk ; liefst wel zelfs. Googelen en stukjes van Internet knippen en plakken kunnen we allemaal, maar dat levert zelden een goed antwoord.

Het nadeel is dat mensen graag een bron vermelden om hun woorden te onderbouwen (en er vaak zelfs om een bron gevraagd is), maar dat je daar ALLEEN MAAR links mag plaatsen naar Internetsites.

Veel van mijn kennis echter - ik schat 99% - is afkomstig van school, boeken, encyclopedieën, tijdschriften, stripboeken, films documentaires, eigen ervaring of ervaringen van anderen, en in de loop der jaren opgedane kennis, ervaring en inzicht. Helaas mag je die geen van allen als bron vermelden, dus ga je uit pure armoe maar op zoek naar een internetlink die bij benadering overeenkomt met wat je hebt geschreven - om daarna niet zelden te worden afgerekend op nuanceverschillen. Tegenwoordig probeer ik het dus meer te vermijden, de echte bron in de tekst te vermelden en het 'bron'veld te gebruiken waar het eigen onder de onjuiste benaming voor is : doorlezen of vergelijkingsmateriaal.

Gelukkig is dat bronveld optioneel en niet verplicht dus als je uit eigen koker met betrouwbare informatie kunt komen : prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is niet waar marleen. het bronveld is bedoeld voor externe bronnen.
boeken bijvoorbeeld mogen dus ook als bron genoemd worden.
wat niet mag is bijvoorbeeld eigen ervaring neer te zetten als bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik snap je dilemma, Marleen. En ik denk dat het ook krachtiger overkomt om de bron (als die belangrijk is om toe te voegen ter ondersteuning) direct in het antwoord te vermelden. Dat geeft meer sturing.
Bovendien, zo is het duidelijker dát je die bron enkel als ondersteuning van je antwoord gebruikt, en niet als bron waar je de kennis zelf ook maar vandaan hebt en daar een leuk verhaal in eigen bewoordingen van gebrouwen hebt. Wat er dus lijkt te missen is een bedoeling van de bronvermelding: ondersteunend/achtergrondinformatie/herkomst/... Ik moet de vraag zeer binnenkort sluiten, ter info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Richtlijnen voor antwoord geven: Wanneer je een vraag beantwoordt, moedigen we je aan om andere bronnen (websites, boeken, etc.) te gebruiken. Geef dan wel een bronvermelding op, zodat anderen kunnen zien waar de informatie vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als dat nu eenmaal niet te zien IS, is de keuze : OF geen bron gebruiken (met als gevolg dat mensen weer 'bewijs' willen zien voor je stelling) OF een externe bron gebruiken die je pas NA je antwoord bent gaan zoeken waarmee het DUS geen bron is, maar een aanvulling. Een bron noemen die geen link of zeer specifiek boek of tijdschrift is - (en pas ook op met dat tijdschrift, want Libelle of Donald Duck kan een prima bron zijn, maar wordt wel verwijderd) is, betekent vaak gewoon dat-ie verwijderd wordt. Of je wordt afgerekend op stellingen in je "bron" waar je niet per se achter staat. Affijn, ik gebruik het vsakje wel voor 'doosleeslinks', maar mijn échte bronnen kan (en mag) ik eigenlijk nooit vermelden - althans, niet in dat vakje.