Kunnen (foute) antwoorden op GV gevaarlijk zijn?

In een vraag op dit forum over een arbeidscontract bepaalde tijd worden veel antwoorden gegeven met een verzekerde manier van schrijven alsof men gelijk heeft. Die stelligheid is echter totaal uit de lucht gegrepen en aantoonbaar fout. Maar juist die zelfverzekerdheid kan de vragensteller dus het idee geven dat het antwoord goed is. En dus richting zijn werkgever, met het idee gelijk te hebben, actie ondernemen.
Met misschien alle gevolgen van dien.

Wat doe je aan echt verkeerde antwoorden op vragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (15)

Niks.

Andere leden zullen het foute antwoord opvallen.
en het een - geven.

en zelf het goede antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Foute antwoorden worden hier op GV heel snel gecorrigeerd vindt ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het in het leven roepen van een Goeievraagsite betekent dat er zowel goede als foute antwoorden gegeven worden. Tenzij je in je algemene voorwaarden vastlegt dat foute antwoorden verboden zijn ;)
Maar, als het gaat om medische adviezen (vermeende schadelijkheid van vaccins en zo) heb ik wel eens mijn wenkbrauwen opgetrokken en gehoopt dat de vraagsteller er zich niets van zou aantrekken.
AWM
14 jaar geleden
Iedereen geeft wel eens een fout antwoord. Ik ook.
Maar als ik daar achterkom, verwijder ik het weer net zo makkelijk. Puntje erin, puntje eruit, ook net zo makkelijk, zit ik niet mee. Maar een vragensteller krijgt nooit garantie op de antwoorden. Het gevaar moet 'ie dus zelf inschatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet toch dat dit een advies-forum is? Je bekijkt alle antwoorden (met reacties) en bepaalt dan welk antwoord het meest betrouwbaar is. Het is toch de eigen verantwoording van de vraagsteller. Als je 100 % zekerheid wilt hebben , moet je maar een rechtshulpverlener/advocaat inschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Foute antwoorden zijn niet gevraalijk, tenzij mensen echt carriere advies, medisch advies ed op een website met allemaal mensen die ze niet kennen gaan halen. En dat is gewoon dom.

De antwoorden op deze site zijn hooguit om idee bevestigend te werken. Als mensen er meer aan af willen leiden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij MAG je "antwoord" kiezen maar deze bieden geen zekerheid!
Maar wil er wel bij zeggen dat je op GV veel goede en onderbouwde antwoorden krijgt. En als de motivatie naar goeddunken is mag je er mee doen wat je wil. Maar de verantwoording blijft bij jezelf.
Het zal toch van de zotte zijn dat een GVer zegt: "Maar ene Henkjan van GV heefd gezegd.........."
Neem je eigen verantwoording en verschuil je niet achter een ander
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, (foute) antwoorden op GV kunnen gevaarlijk zijn, maar dat geldt voor ieder advies dat iemand krijgt die om een advies vraagt, ook buiten GV.

Als je werkelijk vindt dat er iets gedaan moet worden, voordat de vraagsteller een verkeerd oordeel over een antwoord krijgt, kan je veel doen:

- Je kan zelf een antwoord geven, waarin je ook aangeeft dat de andere antwoorden volgens jou onjuist zijn. Ik zou je dan wel adviseren duidelijk te vermelden welke antwoorden volgens jou onjuist zijn en waarom.
- Je kan bij ieder antwoord in een reactie aangeven dat dat antwoord volgens jou onjuist is.
- Je kan aangeven dat het antwoord volgens jou niet waardevol is door op de duim omlaag te klikken.
- Je kan een reactie geven op de vraag.
- Je kan een persoonlijk bericht sturen aan de vraagsteller.

Mogelijkheden te over!
Antoni
14 jaar geleden
Antwoorden die in jouw ogen fout zijn, kun je een min geven. Je kunt ook een reactie geven, waarom het antwoord in jouw ogen verkeerd is. Genoeg mogelijkheden om te laten zien dat een antwoord niet goed is.

Als meer gebruikers dit laten zien, geeft dit vaak een indicatie over de betrouwbaarheid van het antwoord. Net als op diverse andere sites op internet, moet de vraagsteller en de bezoeker zelf uitmaken wat hij/zij vertrouwt.

Wel is er bij de medische vragen een disclaimer die aangeeft dat je bij dit soort vragen in principe altijd een arts moet raadplegen. Gewoon als voorzorg, om er voor te zorgen dat onze bezoekers dat niet "vergeten".

Als een bezoeker op bepaalde echt verkeerder antwoorden bij met name de medische vragen afgaat, kan dat inderdaad (levens)gevaarlijk zijn. Maar dat kan ook als hij/zij iets doet wat een vriend, kennis of wie dan ook hem/haar als advies geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ook dat zie je in het echte leven. Jomanda zegt ook met een bepaalde stelligheid dat je zou denken dat ze alles weet. De waarheid is echter anders.
AWM
14 jaar geleden
Er is nog wat anders. Mensen hechten meer waarde aan iets dat op het internet staat. Dit hier is ook internet.
Dat blijkt ook als mensen erin slagen een bron te vinden bij een antwoord. Die bron toont dan aan dat het waar is wat ze zeggen. Terwijl er ook een hoop onzin staat op het net.
Een hoop? Wat zeg ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Awm: klopt en dan hangt het van de bron af in hoeverre het betrouwbaar is of niet.
AWM
14 jaar geleden
En dat is voor de meesten niet inzichtelijk.
Informatie/advies is mensenwerk en dus nooit 100% betrouwbaar en dat geldt zowel op het net als daarbuiten.
Geen advocaat of dokter geeft garantie op zijn advies, want alle kennis is relatief.
De gebruiker blijft in de eerste plaats verantwoordelijk voor het opvolgen van een advies.
Vaak begin ik een antwoord dan ook met 'Volgens mij' of 'waarschijnlijk' en dan krijg je prompt vragen van mensen
waarom antwoordgevers vaak een slag om de arm houden; daarom dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een kwestie van geven en nemen. Je geeft een vraag en je neemt de bruikbare antwoorden. Je bent zelf verantwoordelijk voor de antwoorden die jij als positief en goed ziet. Wanneer je het over zaken heb als arbeidscontracten en serieuze zaken dan weet ieder mens dat een site als GV niet kan leiden tot een betrouwbaar antwoord. Het kan wel maar hoeft niet. Dus ze zijn niet gevaarlijk, zolang je zelf maar weet wat je ermee doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de vraag ook omdraaien; kunnen er ook vragen fout worden gesteld waardoor er ogenschijnlijk foute antwoorden worden gegeven?

Het nadeel van een site als GV of welk openbare discussie site ook heb je altijd te maken met mensen die het zeker weten.
Er wordt geantwoord vanuit verschillende manieren. Zo vind je antwoorden op basis van emotie, op basis van eigen ervaring, vanuit deskundigheid, vanuit de ik weet alles beter basis, op basis van horen zeggen op basis van onderzoek (google) etc etc.

Dus ja, er worden zeker verkeerde antwoorden gegeven en ja, deze worden vaak zo geschreven dat ze waar lijken. Echter jij bepaalt zelf wat het beste antwoord is.
En daarmee bepaal jezelf de geloofwaardigheid.

Heb je overigens een echte vraag (lees probleem) dan stel je deze niet hier maar dan ga je te rade bij een deskundige. Dus in het geval van een vraag met betrekking tot een arbeidsrelatie ga je naar (bv) je rechts-verzekering. Of een vraag "wat kost het om een lampje van je auto te laten vervangen" leg je neer bij je garage.

Zie het als een site waar je veel leuke dingen kunt lezen en waar je soms ook nog nuttige infromatie kunt weg halen maar meer is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar doe je niets aan. GV lijkt mij meer een site voor de lol en niet om handelingen aangaande serieuze kwesties op te baseren. Als een vragen steller hier op GV de antwoorden zo serieus neemt en niet de moeite neemt om het op professioneler gebied te vragen, zijn wij daar niet aansprakelijk voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevaarlijke antwoorden moet je gewoon melden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zeker is dat gevaarlijk,als je alles voor zoete koek inslikt.