waar komt de uitdrukking "nooit een gegeven paard in de bek kijken" vandaan?

Ik vraag me af waar deze uitdrukking vandaan komt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ongetwijfeld van het platte land.
Aan het gebit van een paard kan je de leeftijd en gezondheid inschatten.
Bij een cadeautje is het niet netjes om gelijk naar de kwaliteit te kijken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij is dit antwoord juist
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! Ik moest het weten voor een Nederlands opdracht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Je ziet het aan ronde aftekeningen in op het snijvlak van de tanden. Bij oudere paarden zijn deze 'gevuld'. Ook de uitdrukking 'aftands' komt hier vandaan.
Ivana
11 jaar geleden
Bij dat kadootje mag je wel naar de kwaliteit, maar niet naar de waarde kijken. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ivana, En wat als de kwaliteit %@$ is?
Is het dan 'netjes' om te zeggen, "hoef het niet"?