Hoe kan het dat je in de ochtend langer bent dan in de avond?

Ik heb gehoord dat wetenschappers zeggen dat je in de ochtend langer bent dan in de avond.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

dit is een gevolg van de zwaartekracht. doordat de aarde aan je trekt de hele dag als je rechtop loopt drukt je kraakbeen tussen de boten iets in waardoor je in totaal ook iets korter wordt. door het slapen in horizontale positie herstelt het kraakbeen zich weer waardoor je 's ochtends weer iets langer bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent ‘s avonds inderdaad kleiner dan ‘s morgens.

Je tussenwervelschijven (schokdempers in je rug) bevatten vocht en dit wordt in de loop van de dag uit je wervels geperst. Hierdoor zullen de tussenwervelschijven aan hoogte verliezen en zul je ‘s avonds dus kleiner zijn. Als je veel staat/rondloopt zal dit meer zijn dan als je bijvoorbeeld veel zit of ligt.

Het hoogteverschil per tussenwervelschijf kan zo’n 10% minder zijn op het einde van de dag.

Het effect op je totale lengte kan tot enkel centimeters oplopen. (dus ‘s morgens zo’n 2 cm groter dan ‘s avonds)