Hoe lang moet een kaars rechte plank zijn om te zien dat de aarde rond is?

Ik weet alleen dat het binnen de zichtbare horizon is van 10km

Toegevoegd na 2 minuten:
Laten we van uitgaan dat we op water kunnen lopen en dat het water overal even hoog staat xD

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De horizon is een stukje dichterbij. Pas als de ooghoogte 8 meter is (en waarschijnlijk ben je korter) is de horizon 10 km ver weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuke vraag!

Het beste antwoord

Als je uitgaat van een aardoppervlak dat perfect bol is, is er geen enkel stukje 100% plat en zal dan zal zelfs een perfect recht stokje van paar millimeter kunnen balanceren op 1 molecuul van het aardoppervlak.

Probleem echter is dat planken van de meeste materialen meegeven en dus altijd plat zullen liggen ten opzichte van de grond. Daarbij komt dat je ook nog eens een stukje aarde moet zien te vinden dat perfect de ronding van de aardbol heeft en niet meegeeft (geen grasveld dus).

Praktisch gezien is dit dus een beetje moeilijk te onderzoeken.

Toegevoegd na 3 minuten:
het antwoord is: een 'stokje' van 3 moleculen lang, 1 die op die ene molecuul van de aarde balanceerd, 2 die uitsteken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Plus voor je accurate uitleg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou met name voor de toevoeging een dubbelplus willen geven. Beresterk.

Andere antwoorden (1)

Met een plank van een meter kan dat al. Je moet wel heel precies kijken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Orde grote 1/10.000 millimeter kan je makkelijk zien met het blote oog. ;-)