waarom vinden veel mensen hier die punten zo belangrijk??????

Toegevoegd na 6 minuten:
het valt me ook op bij een site waar ik graag kolonisten van catan speel. wát een gedoe om punten, wat zegt dat nou helemaal? geven deze virtuele punten een beter gevoel over jezelf? tel je pas mee als je punten te tellen zijn?

wél heb ik zelf hier al gemerkt dat ik pas een duimpje omhoog kan geven als ik tig punten bij elkaar heb, dat is voor mij dus een lichte motivatie om daar rekening mee te houden.

Toegevoegd na 9 minuten:
@giweda: met de spaarpunten die je noemt kun je artikelen 'krijgen', en op deze site spaart men er ook lustig op los.. maar waarom? zijn er hier ook dingen mee te verdienen of zit m dat meer in 'eeuwige roem' of iets dergelijks?

Toegevoegd na 20 uur:
[bedankt voor alle antwoorden!]

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij vergelijken ze het met geld. Maar ik kan het mishebben! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar maak jij je eigen druk om om via je mobiel deze vraag te stellen!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duuuuuuuuuuuur hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puntjes schmuntjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@112: huh? via de mobiel? ik zit gewoon achter mijn pc. misschien ben ik verdwaald in de site ben gewoon benieuwd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn gelukkig ook mensen die proberen gewoon goede antwoorden te geven en hun -antwoordwaardering- belangrijker vinden dan de punten voor het antwoorden.

Het beste antwoord

Die gebruiken ze om hun ego mee te boosten.

Ze kijken 's ochtends in de spiegel en zeggen tegen zich zelf: "Wat zie ik er weer plusserig uit vandaag."
Vervolgens lopen ze met een glimlach naar de computer om meer punten te gaan scoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Goeie vraag. Ik denk omdat ze waardering willen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou van punten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan pak ik er eentje van je af om je te pesten :P Motivatie van dat puntje minder: het is geen antwoord op de vraag. De vragensteller vraagt WAAROM mensen punten belangrijk vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Punten maken niet gelukkig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duim omlaag kost geen punten, beetje 'niet zo slimme actie' van woutb dus. Een minduim telt alleen mee voor de antwoordwaardering.
Mensen vind het antwoorden op vragen belangrijk of leuk, dat daar punten bijkomen is een manier van competitief bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, omdat er dan een koploper is, wellicht... De eerste in een wedstrijd wordt altijd genoemd, de tweede al bijna niet meer... Daar bestaat het (sport)nieuws veelal uit...

Maar ik snap het ook niet, waarom dat men de punten zo belangrijk vindt.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zegt de man met de meeste punten... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha, ha, Ik snap HEM ook niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix De meeste snappen ook niet waarom je zoveel vragen beantwoord. Al helemaal niet als het je niet om de punten te doen zou zijn. Wat is jouw motivatie dan?
AWM
14 jaar geleden
Dacht je echt dat je antwoord ging krijgen, Beest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik snap ook niet dat sommige mensen punten ZO belangrijk vinden, dat ze er hun hele vrije tijd aan opofferen zonder enige aandacht te besteden aan de kwaliteit van de antwoorden.
Wist je dat er mensen zijn die hun puntenvoortgang dagelijks bijhouden in een Exell-sheet ? Naast het beantwoorden van het maximale aantal vragen per dag ?? Ongelofelijk toch.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Antwoordman, nee niet echt. Betwijfel of er wel een antwoord is wat strookt met zijn antwoord hierboven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
n.a.v. @marleen, ja dat excel-sheet-gedoe kom ik bij Catan ook tegen, ik snap het echt niet.. waaróm? wat zeggen die virtuele puntjes nou helemaal? Want als je antwoorden geeft simpelweg om iets te antwoorden (bijvoorbeeld herhalen wat er al tig keer gezegd is, niet omdat de vraagsteller zoveel mogel;ijk meningen wil horen maar in gevallen dat er naar feiten wordt gevraagd) dan haal je toch ook eigenlijk zelf de waarde van die puntjes omlaag? Maargoed. Ik vind het wel fascinerend gedrag..
Ach vergelijk het met D.E. punten, Nederland is een spaarland, we zijn ook gek op zegeltjes en voetbalplaatjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal om maar bovenaan te komen. het is vaak niet om mensen te helpen maar om gewoon punten te verzamelen en te kunnen zeggen dat jij de nummer 1 bent..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is alleen in het begin. Als je op een niveau komt dat je veel punten hebt, zal je er niets meer om malen.

Tot die tijd is het motivatie en waardering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms heb je echt je best gedaan om een goed antwoord te vinden of te formuleren. En dan is het fijn om te merken dat andere mensen er waardering voor hebben. Je zit dan niet zo in het luchtledige te praten. Er is toch een vorm van communicatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar zou ik de duimpjes ook voor gebruiken inderdaad. niet om de puntjes :P
tx
Eeuwige roem, absoluut. En het idee dat er tot het einde der tijden geesteskindjes van jou in de database blijven rondzwerven.
Nee, het is gewoon leuk, leerzaam tijdverdrijf en als je dan ook nog waardering krijgt is het helemaal mooi. Waarom spelen zo veel mensen online spelletjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon omdat het een spelletje is. Interactief Triviant.
Nothing more to it.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang geleden is er al uitgevonden dat d.m.v. het inbrengen van een competitie-element mensen meer zin hebben in het spelen van een spelletje.

Daarvoor zijn de punten op GV, ze zijn niets meer of minder dan een competitie-element om de deelnemers scherp te houden. Nee, je kunt er niets mee winnen, en je telt ook niet mee voor een ander als je die punten scoort, maar het is leuk voor jezelf.

Als je thuis een gezelschapsspelletje doet ga je tenslotte ook door tot er iemand heeft gewonnen.
Monopoly spelen is ook niets aan zonder het "nepgeld", en sjoelen is niets aan als er geen punten boven de "gaten" staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon voor de motivatie en de waardering van de andere mensen die jouw antwoord of vraag goed vinden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen van nature toch een beetje competitieve wezens zijn, dus hun krachten - letterlijk of figuurlijk - graag meten met andere mensen ,en van alles een klein wedstrijdje willen maken. Juist het feit dat het NIET belangrijk is, maakt het leuk.
De punten zijn dan ook niet meer dan een bijkomstigheid, maar houden het wel aantrekkelijk mee te blijven doen. Welk psychologisch effect dat precies is weet ik niet, maar het werkt wel.

En het systeem zelf kan voor- en nadelen hebben. Punten willen krijgen betekent dat je goed moet nadenken over goede antwoorden (of je hele leven stopzetten om dag en nacht je maximale aantal antwoorden te scoren) , en het krijgen van plusduimpjes is toch een soort informeel complimentje / schouderklopje / aanmoediging / bevestiging waar we allemaal bij gedijen. (De minduimpjes doen dat in mindere mate, inderdaad).

De punten zijn hier dus niet zozeer belangrijk, maar gewoon leuk. En vormen een onlosmakelijk onderdeel van het 'spel' . Met een potje Catan of SkipBo kan ik ook niks winnen, maar TOCH wil ik winnen. Geen flauw idee waarom. Maar het is natuurlijk wel alleen maar leuk tegen gelijkwaardige tegenstanders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus er zit toch wel een win- element in denk je? spelen de mogelijke punten voor jou ook mee als je antwoorden geeft of vragen stelt? aan je profiel te zien loop je al een tijdje me hier, ben het net aan het ontdekken. ik zag later dat mijn vraag al wel vaker voorbij komt. Eigenlijk ben ik vooral benieuwd naar persoonlijke antwoorden - ik word er vast handiger in :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, eerlijk gezegd tellen de punten voor mij niet meer zo mee, zeker niet bij het beantwoorden. In het begin wel heel erg, om de verschillende niveaus te halen, maar dan komt toch een beetje de klad er in, heb je geen zin meer om steeds ongeveer hetzelfde te zeggen en reageer je alleen nog maar op vragen die je prikkelen om te antwoorden.
Ik sta dan ook al TIJDEN en tijden niet meer in de dag- of week top zoveel ; heel soms als ik effe niks te doen heb weer op 10 o 9 ofzo. Wel vind ik n de medailles heel leuk, en kijk ik wat vaker of er een vraag is in de categorieen waar ik hard op weg ben. Maarja, tot nu toe alleen twee keer een zilveren van een bronzen medaille kunnen maken, dus dat schiet voor het totaal ook niet op :lol: De punten weerhouden me er in elk geval NIET van zo nu en dan controversiele antwoorden te geven, want dat vind ik vaak juist de interessantere discussies. Ze zijn voor mij dus niet heilig, maar ik vind elk duimpje en elk beste antwoord wel nog steeds heel leuk om te krijgen. Het is niet zozeer het ' winnen' trouwens ; er is en valt niks te winnen. De momenten dat je de punten krijgt vind ik het leuks. Maar van mij mag de score ook best elke zoveel tijd weer op nul, hoor. Elk kwartaal of elk jaar ofzo. Nieuwe mensen moeten ook uit de verf kunnen komen. En alleen maar antwoorden om het antwoorden moet eigenlijk sterk ontmoedigd worden. Door geen punten meer te geven voor het antwoorden zelf, aftrek van minpunten of sterke beperking (hooguit 35 ofzo) van het aantal toegestane antwoorden per dag, of esnoods 200 per week, wat voor ieder normaal mens nauwelijks haalbaar is. Honderd is natuurlijk bullshit, vooral letterlijk qua inhoud als je die daadwerkelijk allemaal gaat beantwoorden.