Is Goeie vraag één van de weinige websites waar de bezoekers rustig lange lappen tekst lezen ?

Net op BBC World gehoord: Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste websites maar enkele minuten worden bezocht. En webpagina's met artikelen worden niet gelezen, maar "gescand". Is Goeie Vraag een uitzondering omdat hier wel aangezet wordt tot goed en aandachtig lezen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wow, dat is wel een heel erg 'open deur'-onderzoek.

Ik ben jaren geleden als gebruiksvriendelijkheid expert verbonden geweest aan een internetbureau. Ook toen als (2002) was bekend dat lange teksten vaak niet gelezen worden.

Met als uitzondering GOEDE CONTENT. Als er dingen staan die je echt wilt lezen dan lees je het tot de laatste letter. Dus als je hier zelf een vraag stelt zul je elk antwoord helemaal lezen. Hetzelfde wanneer je hier via een zoekmachine komt.

Maar kijk maar eens naar de homepage. Daar staan alleen de vragen en niet de hele uitleg. Want dit zou niet gelezen worden. En dan nog scan je over de vragen heen.

Nergens zie je dit beter dan bij Google. Het bovenste resultaat wordt ongeveer 2 maal zo vaak gelezen als de tweede. En mogelijk is dit nu zelfs nog meer. Je komt gelijk bij de juiste informatie, dus hoef je de rest niet te lezen.

Overigens is dit in de krant niet anders, het 'koppensnellen' is een stuk ouder dan het internet. Wat er wel veranderd is is de hoeveelheid tekst die we op een dag zien. Tot 30 jaar geleden zag je niet veel meer tekst dan de krant een boek en wat documenten op je werk. Nu als je een avond achter de computer zit heb je miljarden pagina's tekst voor handen. Dus om te lezen wat je wilt lezen zul je nog selectiever moeten zijn en meer niet lezen.

Voor Goeievraag is dit niet anders dan voor andere sites. Als er iets staat dat je wilt weten lees je de hele pagina, zo niet, dan scan je een beetje en lees je wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een lap tekst... Dat ga ik niet helemaal lezen hoor... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie lap tekst. Misschien hadden ze op BBC world een oud onderzoek aangehaald. Het ging over betaalde kranten websites en of betaalde sites winstgevend zijn voor de uitgever. Leuk wat je schrijft..herkenbaar. Een probleem is bij internet dat door de enorme omvang van informatie je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik lees daarom nog met veel plezier mijn krant en tijdschriften.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar en heel juist.
Het is gewoon koppensnellen in het kwadraat. Die ene krant ga je alleen maar spellen als je verder de hele dag toch niks hoeft te lezen.

Andere antwoorden (5)

Meestal bezoek je een website omdat je iets wil weten. Dit lees je dan en daarna ben je weer weg. Goeievraag bindt de mensen omdat je verschillende vragen wil bekijken en beantwoorden dus ja dit is een van de denk ik toch wel vele uitzonderingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
andere uitzonderingen zullen zijn.
Een weblog dat gevolgd wordt door iemand,
veel andere interactieve site's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de meeste vragen en antwoorden zijn kort. Meestal maar enkele regels. Een antwoord van twintig regels kan je hier al uitgebreid noemen. Je ziet het ook aan antwoorden op de vervolg bladzijden, die worden minder gelezen of in ieder geval minder gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een vraag interessant is,zal het(goede)antwoord dat ongetwijfeld ook zijn en goed gelezen worden,ook al is het een lang stuk tekst! Ook op GVF staan vaak heel lange teksten en die worden m.i. ook goed gelezen! Verder bezoek ik niet zo veel fora,maar op de 2 die ik noemde krijgen idd ook de langere antwoorden aandacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker weten hier wel,rustig en geduldig wordt alles gelezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je denkt dat men hier lange teksten leest, heb je het mis!

Vaak missen, zelfs de "ervaren" spelers op GV, de kern van een vraag. Ongeacht of de vraag nou 5 of 150 woorden heeft.