Mag je een "merk avatar" gebruiken op GV?

bijv. coca cola, zou strijdig zijn met de betalende adverteerders op GV?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olympische ringen of het beeldmerk van de WK voetbal mogen in reclame-uitingen alleen gebruikt worden door official sponsors. Maar of een avatar een reclame-uiting is?

Het beste antwoord

dat mag in principe niet.
merknamen, merk-afbeeldingen zijn beschermd.
en waarom zou je, er zijn voldoende prima plaatjes als avatar te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat dat zowiezo al in strijd is met het copyright toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierover staat niets vermeld in de GV-richtlijnen. Dus tot op heden zal dat mogen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag geen afbeelding gebruiken waarmee je auteursrecht of andere wettelijke regels schendt.

Op een merk zit auteursrecht, én het is vaak gedeponeerd als merk, en mag ook op grond daarvan niet door anderen gebruikt worden. Dat mag dus niet, ook niet als avatar op GV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus deze foto staat illegaal op GV? http://www.goeievraag.nl/vraag/zeggen-flesjes-amerika-coca-cola.19323
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en hoe zit het met afbeeldingen die niet rechtenvrij zijn die als avatar worden gebruikt? veel plaatjes worden gegoogeld en als avatar gemaakt die niet rechtenvrij zijn. de avatar van loenie komt bijvoorbeeld uit happy feet. dat auteursrecht is ook vast gelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal juist: dat mag dus niet. Je eerste voorbeeld zou wellicht wél legaal zijn geweest volgens het citaatrecht als er een bronvermelding bij had gestaan. Het gebruik van niet-rechtenvrije plaatjes als avatar valt sowieso niet onder het citaatrecht, en is wél een geval van herpublicatie. Dit is ondubbelzinnig verboden als de gebruiker er niet vooraf toestemming voor heeft gekregen van de rechthebbende. (Voordat je het vraagt: mijn eigen avatar is door mezelf gecreëerd, ik ben dus de rechthebbende over dat plaatje.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens, je hebt het over auteursrecht dat is 'vastgelegd'. Hier spreekt een misvatting uit die ik héél vaak tegenkom. Een afbeelding (of tekst overigens) is niet rechtenvrij tenzij auteursrecht is 'vastgelegd'. Het auteursrecht wordt automatisch van toepassing op het moment dat het werk is gecreëerd, zonder dat de auteur daar nog iets voor hoeft te doen zoals het 'vastleggen' van copyright.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Helemaal correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat jou AV betreft, ik zat indd al te googelen of er een artiest aan de AV was verbonden. maar dat blijkt dus een gecoverd nummer te zijn van een garagebandje uit welleer uit de UK.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is een gecoverd nummer van een garagebandje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
susyq
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar hoe je het bekijkt. Dale Hawkins uit Louisiana schreef het, waarna het gecoverd is door niemand minder dan Creedence Clearwater Revival en voor hen een grote hit werd: http://en.wikipedia.org/wiki/Susie_Q_%28song%29#Creedence_Clearwater_Revival Het zal ongetwijfeld ook wel eens door een garagebandje gezongen zijn, maar ik denk er toch iets anders over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CCR schijnt erg goed te zijn, maar is als groep eigenlijk helemaal aan me voorbij gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Suzy Q' (met die spelling) is me ooit op een forum als bijnaam gegeven, met de toevoeging 'een bijtertje'. En inmiddels is de naam al jaren een blijvertje. Het plaatje is een 'foto' (eigenlijk een soort geavanceerde screenshot) van mijn zelf gecreëerde/samengestelde avatar in Second Life, van toen ik daar nog wel eens kwam. De voorwaarden van Second Life zijn helder over de status van dergelijke ingame gemaakte afbeeldingen/foto's: de gebruiker die de afbeelding heeft gemaakt is de rechthebbende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voorwaarden van SL zijn echter nogal eens aan verandering onderhevig. Desalniettemin kunnen ze bij Linden Labs ook geen nationale wetgeving uitsluiten, hoewel ze dat soms wel lijken te denken. Dus voorwaarden of niet, heb je je avatar zelfgemaakt dan ben jij de auteur, met de auteursrechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich waar, maar ik zou me hier wel een grijs gebied kunnen voorstellen. De 'wereld' is gecreëerd door Linden Labs, heel veel van de inhoud van die wereld is gecreëerd door gebruikers, en de 'foto' is in feite een soort screenshot. Als ik bijvoorbeeld een screenshot maak van een foto op internet, ben ik nog steeds niet de rechthebbende, maar de fotograaf. Je zou je af kunnen vragen hoe dat zit met een screenshot van een door LL gegenereerd beeld van een avatar waar werken van anderen (haar, huidpatroon en irissen zijn gekocht) in zijn verwerkt. Maar goed, sowieso waren de voorwaarden die ik noemde geldig op het moment dat ik avatar en de afbeelding maakte, auteursrecht ontstaat op het moment van ceratie, dus al zouden ze nu de voorwaarden veranderen, dan houdt het auteursrecht niet ineens op te bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk, goede punten, ook over dat het gebaseerd is op het moment dat een werk gemaakt wordt.
Op zich denk ik niet dat een merk als Coca Cola moeilijk doet als jij hun logo op deze site zou gebruiken als Avatar. Hoe GV daar tegenover staat? Als zij jou geen antwoord geven of jij dat mag doen, dan zou ik er vanuit gaan dat zwijgen toestemmen is en het gewoon proberen.
Mag het niet, dan zullen ze je dat ongetwijfeld heel snel laten weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al meerdere keren gezegd : nee, dat mag niet in verband met auteursrecht. De andere adverteerders hebben daar eigenlijk niet zo veel mee te maken.

Wat wel mag is een ander woord neerzetten in het Coca Cola-font (lettertype) en daar bijvoorbeeld je eigen naam in de juiste kleuren in zetten. Dan is het je eigen afbeelding met je eigen auteursrecht, en ziet het er toch een beetje coca cola uit.

Het font kun je downloaden in de link.