Zitten er bots op GoeieVraag?

Hallo. Ik lees met veel plezier de vragen op goeievraag, in verschillende categorien. Soms vind ik het lijken alsof er bots actief zijn, door de vragen die gesteld worden. Zo zat ik de vragen van JosephineBloem te lezen: wanneer zijn de winterspelen? Wat is de route van de tour de france? Gek dat dit niet gegoogled wordt. Zijn dit een gegenereerde vragen? Of misschien mods die categorien actief proberen te houden. Niet vervelend bedoeld, maar het komt een beetje nep over.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Bij die JosephineBloem heb ik wel sterk het vermoeden dat zij bij Startpagina werkt en de vragen niet uit eigen interesse stelt maar om de site een beetje actief te houden. Want de belangstelling neemt nogal af...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Opzich duidelijk. Er wordt natuurlijk een rpbotcheck gedaan bij het stellen van de vraag. Maar toch, de vraag over de tour de france route bevreemd mij. Verwacht je in tekstvorm de route te krijgen? Vind het verdacht veel lijken op actief houden van de site. Misschien zoek ik er wel teveel achter...
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik zie soms wel eens verkapte reclame voorbij komen, account1 stelt de vraag 'waar koop ik dit?'
Account2 antwoord binnen 5 minuten met 'ik bestel het altijd op deze site'.
En dan kijk je en zie je dat beide accounts vlak na elkaar gemaakt zijn en dat ze verder niks op de site hebben gedaan.
Na melden verdwijnt het altijd snel.
Parra187
5 jaar geleden
leuk bedacht maar misschien ben jij wel een bot haha ;)
SentWierda
5 jaar geleden
@Amadea: is het mogelijk dat topbeantwoorders vaker vragen gaan stellen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
het zou me niet verbazen als ze op deze manier de website "actief" houden

Antwoorden (2)

Nee, er zijn voor zover bekend geen bots op GV actief.
“Gek dat dit niet gegoogled wordt.” Dat wel. Maar veel mensen zijn niet zo handig met Google. Bovendien kan een deskundige op GV soms iets toevoegen wat op internet niet zo gemakkelijk te vinden is.
SimonV
5 jaar geleden
Ze zijn niet nep.

Als ik eerlijk ben: van zeer veel vragen die hier gesteld worden is het antwoord via Google te vinden.

De kunst is wel dat de beantwoorder genoeg basiskennis heeft van de materie om te kunnen beoordelen of de bron betrouwbaar is.

Een enkele keer weet ik (op basis van aanwezige kennis) dat een antwoord hier er gewoon naast zit. Maar een onwetende vraagsteller kan dit toch als "beste antwoord" kiezen.
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Helemaal mee eens.
En als ik eerlijk ben: van zeer veel vragen die hier gesteld worden is het antwoord via Wikipedia te vinden. Wikipedia als antwoordbron komt op mij een beetje armoedig over.
Computoon
5 jaar geleden
Wikipedia als bron vind ik ook wat armoedig, het is een "tweedehands bron". Daarom gebruik ik die nooit voor de beantwoording van vragen. Niettemin vind ik de kwaliteit van veel Wikipedia-artikelen goed, ze zijn objectief en presenteren meningen niet als feiten.