Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

een FOUT antwoord? of een FOUTIEF antwoord?

Ik dacht dat het was: het antwoord is foutief OF het is een fout antwoord. Maar indien foutief nooit als bijvoeglijk naamwoord mag gebruikt worden, kan het woord FOUTIEVE niet bestaan?! Tenzij in de volgende wending: die antwoorden? Het zijn er allemaal foutieve.
Ik heb de volgende zin nodig: Sorry voor de foute (of foutieve?) uitspraak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
303

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

het mag allebei
maar ik zou zeggen : sorry voor de verkeerde uitspraak
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt fout en foutief allebei gebruiken. 'Sorry voor de foute uitspraak' klinkt m.i. wat normaler.
Maar foutieve als bijv. nw. mag ook. zie link: http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_F/W7185.HTM
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal misschien niet taalkundig onderbouwd zijn, maar ik gebruik 'foutief' meer, als het een opeenstapeling van fouten is : bijv : dat is een foutieve redenatie. (Eéntje komt met een 'fout' argument, en de anderen stapelen daaropinhakend fout op fout op fout, tot je helemaal weg bent van je uitgangspunt).
Ook bijv. een foutieve gedachtengang.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fout is een zelfstandig naamwoord, een bijvoeglijk naamwoord of een bijwoord.
Foutief is een bijvoeglijk naamwoord of een bijwoord.

Naar mijn idee gebruik je foutief vooral als het gaat om de betekenis "verkeerd, onjuist": het foutief afbreken van woorden, iemand aanspreken op foutief taalgebruik.
En fout gebruik je als bijvoeglijk naamwoord als het gaat om de betekenis "anders dan de bedoeling is, niet zoals het hoort": foute muziek, foute mannen, foute spullen, foute diagnose.

Sorry voor de foutieve uitspraak.
Dit is hopelijk geen fout antwoord.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding