Wie geeft de + en de - punten op deze site? en zit hier een vorm van "vriendjespolitiek" bij?

Ik ben nog maar pas hier en vraag me het gewoon af. Niemand moet zich aangesproken voelen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Nou dan van mij allemaal een + je omdat je in ieder geval de moeite hebt genomen om me een goed antwoord te geven

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

vanaf niveau 2 kan iedereen +/- punten geven. vriendjespolitiek zou kunnen, maar is lastig om na te gaan voor de moderators.

Toegevoegd na 5 minuten:
het is wel na te gaan als iemand bijvoorbeeld veel - of + geeft bij 1 persoon, dat dan de moderators daartegen actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeievraag.nl is beveiligd met een 'puntenblokkadesysteem' :-)

Andere antwoorden (5)

Iedereen die minstens niveau 2 heeft bereikt, kan plus en minpunten uitdelen.

Als er sprake is van teveel vriendjespolitiek, dan maakt het systeem hier melding van, en komen de moderators is actie.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Zodra je nivo 2 hebt bereikt mag je plusjes en minnetjes geven.

De bedoeling is om op een goed/nuttig antwoord een plus te geven, en op een niet relevant of zinloos antwoord een minnetje.

Helaas gebruikt niet iedereen die regel. Ga er toch maar vanuit dat de meeste het zo eerlijk mogelijk doen.

Vriendjespolitiek? Dat zou kunnen, dat kun je niet voorkomen. Een databasebeheerder van de site zou dat wellicht kunnen zien. Voor zover ik weet wordt daar niet naar gekeken.

plusje?

Toegevoegd na 15 minuten:
zie ook reactie: Het systeem controleert automatisch op onevenredige stemmen (plus en min).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lakkie, dit is wel degelijk iets wat in de gaten gehouden wordt. Het systeem controleert automatisch op onevenredige stemmen (plus en min).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, weer wat geleerd, zoals ik al zei, ik wist dat niet. minnetje is vast niet van jou ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, maar die laatste (4e) plus wel :-)
Er staat niet bij een plusje of een minnetje wie het gegeven heeft, dus helemaal weten kun je het niet. Wel kun je algemene vermoedens hebben.

Mijn vermoedens:

- De meeste mensen plussen of minnen op basis van welk antwoord ze wel of niet waardevol vinden. Plussen worden daarbij vaker onderbouwd dan minnen, dan weet je dus wie de plus heeft gegeven.

- Vriendjespolitiek komt wel voor, maar ik heb niet het idee dat er veel mensen zijn die elkaar standaard plussen toebedelen.

- Er zijn een paar mensen actief op de site die minnen uitdelen die niets met het antwoord te maken heeft. Het valt bijvoorbeeld op wanneer je antwoord geeft op een gevoelig onderwerp, bijvoorbeeld over religie of esoterie. Trap je daarbij op tenen, dan zie je ineens een paar dagen dat ieder antwoord dat je geeft één of enkele anonieme minnen ontvangt.

In de meeste gevallen werkt het plus-/minsysteem dus wel, omdat de meeste mensen integer plussen en minnen. En wat betreft die uitzonderingen: ik kan er niet wakker van liggen. Minduimpjes gaan niet van je puntentotaal af, en al was dat wel zo: die punten kun je niet eten en je kunt er niets voor kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de indruk dat het bij velen gaat om zoveel mogelijk punten te behalen, iets wat weinig waarde heeft.
Je kan toch niet concurreren bij diegenen die uren lang per dag op deze site zitten.
Mijn insteek is puur om er wat van op te steken en de kennis met elkaar te delen. Moet zeggen dat ik ook nog niet echt lang actief ben hier maar bepaalde antwoorden gelezen heb waar ik echt wat aan had.
Hier geef ik zowiezo punten voor, minnetjes geef ik enkel wanneer een antwoord echt nergens op slaat of echt goed fout is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag duidelijk zijn dat mijn plusjes altijd in een bepaalde hoek vallen. Omdat ik in sommige onderwerpen sterker geïnteresseerd ben dan in andere.

In de onderwerpen waarin ik dan wel geïnteresseerd ben springen enkele mensen er met kop en schouders bovenuit, die geven bijna altijd die antwoorden waar je wat mee opschiet, dus lees ik die antwoorden ook altijd.

Wanneer ik weer eens onder de indruk ben van de kennis en kennisoverdracht van de betreffende persoon geef ik een plusje. Is dit dan vriendjespolitiek? Nee, dit is waardering