Waarom stellen sommigen een vraag die je echt heel makkelijk zelf op kunt zoeken op WikiPedia, Google of een specifieke site als Apple of tvgids.nl?

Ben niet te beroerd even mee te zoeken hoor, maar af en toe denk ik...

Over het algemeen vind ik het soort vragen dat wordt gesteld zeer divers en niet altijd makkelijk op te zoeken of beantwoorden als je er niks van weet. Daarom vind ik het leuk en interessant en leer ik er zelf ook veel van.

Toegevoegd na 15 uur:
Voorbeelden als: hoe laat begint de speech van Geert Wilders en op welk net wordt hij uitgezonden. Gaat me niet om GW, maar dit soort vragen zie ik als versimpeling/vervuiling van GV. Niet elke vraag hoeft van wetenschappelijk niveau te zijn, maar m.i. zijn er grenzen...

Ik ga toch ook niet vragen welke kleur verf je krijgt als je blauw en geel mengt, wat het woord maandag in het Frans is en wat de afmetingen van een A4-blaadje zijn?

Toegevoegd na 15 uur:
Bedankt voor jullie bijdragen en sorry dat ik niet gezocht heb op soortgelijke vragen. Normaal gesproken als je een vraag intypt krijg je suggesties van eerder gestelde vragen. Dat was bij mijn vraag niet zo, dus ik dacht, zal wel. Hoef ik ook niet te zoeken, wel dus ;). Mea Culpa.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

GV ers beantwoorden soms de vraag met aspecten die je niet terugvindt in standaardantwoorden.
De beantwoorders zijn niet zelden (ervarings)deskundigen
waarbij het antwoord meer toegesneden is op de aard van de vraag, het grote verschil tussen de antwoorden zorgt voor een grote bandbreedte in de beantwoording.
Dus zou je het totale antwoordenpakket kunnen zien als een meestal goede afdekking van de aspecten van je vraag.
Bovendien is het soms prettig te weten HOE anderen tegen het probleem aankijken.
Zelfs een fout antwoord kan een bijdrage leveren, door de daarop volgende reacties kan dit de probleemstelling soms zeer diep naar boven halen.
Dat zou via gewoon googelen niet gelukt zijn.
In dat opzicht is GV een platform met meerwaarde.
Dat is voor mij de reden om er intensief mee om te gaan.
Het enige jammere is dat soms de verschillen sterker belicht worden dan de overeenkomsten.
Ik vind dan ook dat er op GV niet geruziet moet worden.
De verschillen in inzicht leveren juist de beste antwoordvormingen op.
Zo kun je ook nog wat van elkaar leren.
Dat is beter dan onzin koesteren of vaak te algemene info via google je een onbevredigd gevoel te geven.
Zelf zoek ik ook wel eens wat op met google.
Pasklare antwoorden vind ik echter zelden.
Bij medische ingrepen bijvoorbeeld krijg je de soms sterk bagatelliserende ziekenhuisfolder over de ingreep.
Wat daar in staat is niet zelden gewoon onjuist.
Daardoor zou je gerustgesteld moeten worden, als zo een ingreep dan gewoon zwaar tegenvalt (en dit tevens een gedeelde ervaring is) wantrouw je dit soort info.
Je zult dan op sites moeten zoeken maar daar worden niet zelden beschrijvingen weergegeven die dan te sterk zijn weergegeven.
Op GV zou zo een vraag met de soms vele antwoorden
een goed algemeen beeld EN de spreiding weergegeven worden.
Ik ken een aantal GV ers persoonlijk en dat zijn kundige en integere mensen met vaak unieke kennis.
Dat zet gemiddeld beduidend meer weg dan wat googelen
omdat ook de interpretatie bijgeleverd wordt.
Het vragen via GV is dus een nuttige handeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Naar mijn mening, heb je mensen die graag alles vragen. Soms ter bevestiging van iets dat ze al weten soms omdat ze geen zin hebben het op te zoeken. Sommige mensen gaan nooit stoppen met vragen, in het dagelijkse leven heb je die ook.

er zijn er ook die het intelectuele vermogen niet hebben van Google wiki etc. te gebruiken. Ik denk maar aan mijn ouders, grootouders.(die hebben nog nooit van wiki msn etc. gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen houden de antwoordgevers graag bezig. Dat houdt de site levendig.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahah
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Soms willen mensen méér weten dan alleen maar wat makkelijk op te zoeken is, bijvoorbeeld eigen ervaringen, andere invalshoeken, originele meningen - en soms willen ze alleen maar bevestigd zien wat ze al dachten.
Gelukkig kunnen we daar dan weer ons hoofd over breken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf vind het gewoon leuk om te doen en kijken wat de meningen van andere mensen zijn die vind je niet zo op internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste is niet iedereen even bedreven in het zoeken naar informatie op het internet.

Ten tweede vinden mensen het soms gewoon leuker een vraag hier te stellen, omdat je dan toch ook een soort contact met anderen hebt.

Denk ik.
rose
13 jaar geleden
Vaak krijg je meer informatie die wat persoonlijker is .Dat maakt het leuker en minder ernstig.En kun je er iets meer over vragen wanneer je iets zoekt wat er niet bij staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf stel hier de vraag omdat als ik de vraag in Google intyp, weet Google niet wat ik bedoel. Dat is ook zo met WikiPedia en al die andere site's.
Sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo'n goede zoekers XD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is hier ook al meerdere keren gesteld. Dus blijkbaar is het voor jou ook te "moeilijk" om de antwoorden op te zoeken op alleen al de site Goeievraag.nl.
http://www.goeievraag.nl/vraag/stellen-vraag.18004
http://www.goeievraag.nl/vraag/goeievraag-begrijp.80999
http://www.goeievraag.nl/vraag/stellen-goeie-vragen.43992
http://www.goeievraag.nl/vraag/stellen-mensen-vragen-eenvoudiger-minder.4884

Zo is het ook met sommige mensen, die kunnen niet zo goed omgaan met google als anderen en waarderen het als dat voor hun wordt gedaan met ook nog specifieke eigen ervaringen van GV-ers erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen zijn daar simpelweg te lui voor en weten dat er op hele simpele vragen vrij snel antwoord op gegeven wordt.