Zou GoeieVraag net zoveel gebruikers hebben als er geen puntensysteem zou zijn?

Als ik mij niet vergis is het oorspronkelijke doel van deze website om een soort kennisplatform te vormen waarop je terecht kan met, bijna, al je vragen.

Mijn idee is dat veel mensen het leuker vinden om te antwoorden om de punten, dan om daadwerkelijk iemand te helpen met zijn/haar vraag.

We vergeten de minnetjesstrooiers maar even...

Dus als GV geen gebruik zou maken van een puntensysteem, plusjes en minnetjes, beste antwoord, medailles ed, zal deze website dan nog steeds hetzelfde gebruikersaantal hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. Er zouden er veel minder zijn. Hoewel het gros van de gebruikers zegt de punten niet belangrijk te vinden, is het toch een soort beloningssyteem wat onbewust je plezier in antwoord geven beinvloedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het ontvangen van medailles, punten en een nieuw niveau werkt als een beloning. Bewust of onbewust gaan mensen daarnaar handelen. Het antwoord is dus dat goeievraag zeker veel minder gebruikers zou hebben als ze dit niet deden. Goeie vraag is niet gek, die zouden deze ingewikkelde systemen niet uitvinden als er geen winst te behalen zou zijn. De winst is veel meer gebruikers en dus veel meer reklameinkomsten. En zo draait alles toch weer om geld ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast gaat de kwaliteit van de antwoorden omhoog, omdat slechte antwoorden geen/nauwelijks punten oplevert. Dit is zeker ook een motivatie voor GV om de systemen in te voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van niet, het verzamelen van punten motiveert wel degelijk om er mee bezig te zijn. Natuurlijk is het leuk en fijn om anderen te helpen, maar het is ook leuk dat er iets tegenover staat, ook al is het maar zoiets simpels als punten of virtuele medailles waar je niks mee kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik merk dat ik het wel leuk vind om punten te krijgen. Maar niet zo leuk dat ik te pas en te onpas antwoorden ga strooien ;-)
Door het minnen en plussen let je wel goed op de kwaliteit van je antwoord, het moet wel iets toevoegen. Op een site als vraag & beantwoord (van het tv programma Kassa) wordt veel meer geleuterd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het wel altijd een kick als mijn antwoord ineens tot beste antwoord verkozen wordt. Ik vind het gewoon leuk om op deze site rond te kijken en de vragen te lezen, en dan proberen mensen te helpen. Je leert ook nog eens iets :)
Maar de punten is wel een extra motivatie, ik denk dat een deel van de gebruikers veel minder actief zullen zijn als er geen punten zouden zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar de punten is -> Maar door de punten is er

Iets te snel getypt.
Kimath
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens.
eigenlijk doet dat puntensysteem mij niet zo veel, het is toch prettiger als ik wel iets weet wat een ander misschien niet weet of andersom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het puntensysteem maakt zichtbaar in welke mate je antwoorden worden gewaardeerd. Je leert je manier van vragen beantwoorden ook aan te passen aan de gemiddelde gebruiker, dit gaat onbewust. Het is prettig om te vernemen dat iemand iets aan je antwoord heeft.

En verder: ieder systeem kent zijn feilen en falen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV geeft +25.000 als aantal gebruikers aan, maar dat is eigenlik het aantal geregistreerden en dat is iets heel anders.
Ja,als er geen enkele (virtuele ) beloning tegenover stond,zou het aantal deelnemers idd minder worden. Maar,laten we wel wezen,men zegt het niet voor de puntjes of medailles te doen, maar ondertussen vindt men het toch wel leuk,dat puntjes scoren en medailles verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet . ik denk dat de punten een motivatie is om weer dapper door te gaan .
En door die punten blijven wij ook scherp om te antwoorden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zouden er meer zijn. Want sommige mensen hebben geen zin of tijd om vragen te beantwoorden, en als je geen antwoorden geeft krijg je geen punten. Dus als zo iemand eens gebruik wil maken van de site om een vraag voor te leggen kan hij dit niet.