hoe maak je een speldenkussen in de vorm van een hartje?

ik wil graag beginnen met leren naaien. nu wil ik dus eerst een speldenkussentje maken. Wat is de beste werkbeschrijving hiervoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Als je verder nog helemaal niet kunt naaien, kun je het het beste simpel houden :

Knip uit dubbele stof de vorm van een hartje (niet te klein ! En liefst ook niet met een scherpe punt in het midden) en leg die met de goede kanten op elkaar.
Begin nu te stikken een paar centimeter VOOR de onderkant, dan de onderkant, de andere zijkant, dde beide rondingen van het hartje en nog een klein stukje van de andere zijkant. Laat een paar centimeter open om te keren.

Keer het hartje. Maak daarbij eventueel kleine knipjes in de stof precies tot aan de naad - vooral op de ronde delen en de punten - zodat je hem mooi kunt keren.

Vul hem nu zo goed mogelijk op met vulmateriaal of een - in de vorm geknipt - hartje van schuimrubber.
Vouw nu van de naad die nog open is de randjes naar binnen, speld ze goed vast en naai met overhandse steekjes (paar draadjes van de ene kant, paar draadjes van de andere kant) het laatste gat dicht. Werk de draden weg aan de achterkant.

Beter en mooier is natuurlijk het hartje ' dikte' te geven door een reep tussen de boven- en onderkant te naaien, maar dat vraagt wel iets meer naaiervaring, dus dat zou ik nog even niet proberen. Wil je dat WEL proberen, begin dan met twee rondjes en twee vierkantjes ; daarna lukt een hartje ook wel. Moeilijk om echt mooi te krijgen trouwens.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zou je trouwens sowieso aanbevelen met een vierkant of rond speldenkussentje te beginnen ; dat is beduidend makkelijker, en als je dat door hebt, kun je met andere vormen beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb jij duidelijk uitgelegd Marleen +1
teken eerst een hart op papier (tip; vouw het papier dubbel, en teken de helft. zo is het gelijk) knip daarna het hart uit, en speld het op de stof. (doe je stof dubbel dan hoef je maar 1x te knippen) nu heb je 2 hartjes geknipt. Leg deze met de goede kanten tegen elkaar, en naai ze vast met een overhandse steek, of met de naaimachine. Laat een stukje open voor het omkeren (want je naait nu binnenstebuiten), en het vullen. Naai het hartje dicht. Nu kun je je speldenkussen opleuken met lint, knopen, etc!

SUCCES