waar kan ik mijn stenen collectie laten taxeren?

ik heb een kleine stenenverzameling met stenen vanuit de hele wereld. Nu ben ik benieuwd hoeveel deze waard zijn en of het de moeite waard is om deze te verkopen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (1)

Als het een gewone stenencollectie ( rolstenen, windkanters, windrozen en de "gewone" stenen zoals kwartsen ) zou ik contact opnemen met de Geologische Vereniging. Misschien houden ze wel een beurs en kan je eens rondkijken en vragen hoe het zit. Normaliter krijg je ongeveer niets voor zo'n verzameling, is mijn ervaring, maar wellicht zitten er enkele stenen tussen die de moeite waard zijn voor een verzamelaar. Soms gaat het dan om mineralen, vooral microkristallen zijn geliefd ( maar soms ook radioactief). Stenen met fossielen zijn altijd aantrekkelijk maar leveren meestal ook weinig op tenzij het een print van een sauriertje is of een insluiting van een insect of vis.
Marktplaats is geen gekke tweede optie maar dan zal je zelf een prijs moeten verzinnen. Je kunt ook een tafeltje huren op een stenenbeurs en ze zelf verhandelen, maar ook dan zal de opbrengst gering zijn. Zelfs stukken opaal brengen tegenwoordig niets meer op . Reken je niet rijk, de aardigheid van een stenencollectie is het verzamelen op zich.