Mag je naast een pony door het duin/bos wandelen?

Je mag natuurlijk niet in het bos of duin aan de hand wandelen met je paard op het ruiterpad, want dit is voor ruiters die hun paard berijden. Maar wat ik me afvraag: als je een paard hebt waar je niet op kan rijden, maar die je toch mee wilt nemen het bos in aan de hand, mag dit dan op het voetpad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

"Je mag natuurlijk niet in het bos of duin aan de hand wandelen met je paard op het ruiterpad, want dit is voor ruiters die hun paard berijden."

Dit is als je strikt naar de wet kijkt niet correct. Als begeleider van je paard ben je ten alle tijden bestuurder. Dat betekend dus dat je ook aan de hand met je paard op het ruiterpad moet lopen.

Indien er geen ruiterpad is dien je de rijbaan te gebruiken of de berm indien deze breed genoeg is. Daarbij uitgaande van het principe dat je zoveel mogelijk rechts moet houden.

Op het voetpad lopen dan wel rijden met paard is niet toegestaan.

Uitzondering is enkel als dit door de bevoegde instantie op basis van PV en dergelijke duidelijk te voren is aangegeven voor het gebied.

Het punt waar je wel mee te maken hebt is de vraag wat artikel 5 wegenverkeerswet dan betekend. Die stelt immers dat je geen gevaar mag opleveren voor andere weggebruikers.

Het kan dus zijn dat de situatie op het ruiterpad gezien galopperende of dravende ruiters een gevaar opleveren voor jou en jij voor hen. In dat geval is het mogelijk voor je om een betere oplossing te kiezen waarbij gebruik van Berm als eerste komt gevolgd door eventueel een overtreding door het wandelpad.

Een overijverige agent kan hier wel een bekeuring voor schijven waarna je hier tegen in beroep kunt gaan door je op art 5 te beroepen. Dit moet dan wel duidelijk een punt zijn.

Zelfde gaat op voor de situatie dat je paard niet verder over het ruiterpad kan omdat er verderop gewerkt wordt aan de weg wat jou paard in een hevige paniek aanval brengt. In zo'n geval is gevaarzetting aan de orde als wel een aantal voor jou verplichte zorgplicht voor je paard.

In de basis ben je dus verplicht gebruik te maken van ruiterpaden, indien niet aanwezig van de berm als deze breed genoeg is en daarna rijbaan. Wandelpaden, fietspaden zijn dus verboden.

Ik raad je aan de vraag wel bij de bevoegde instantie voor het betreffende gebied voor te leggen. Hebben zij op basis van uitzonderingen andere regels en staan die niet duidelijk aangegeven vraag hun dit dat op schrift / e-mail je toe te sturen.

Hoop dat je er iets aan hebt.