Waarom moet je bij paardrijden opstappen aan de linker kant van het paard?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet hoor. Mensen met ijslanders stappen vaak rechts op.

Het beste antwoord

Blijkbaar zou dit nog een overblijfsel zijn uit de tijd dat mensen zwaarden droegen die langs hun linkerbeen hingen. Om niet gehinderd te worden door het zwaard bij het opstijgen stapte men dus via de linker zijde van het paard op.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Paarden zijn dat gewend .
ze kunnen dan weten dat het niet eng is.
voor jou is het dan ook makkelijker om het paard in bedwang te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je dan met je rug naar het hoofd van het paard toe staat (kan hij je niet trappen) omdat ze nou eenmaal makkelijker een achterbeen naar voor strekken bij jeuk of vliegen (of als je nog een jong dier gaat berijden) dan ziet het paard je staan, en kun je de teugels kort houden zodat als hij gaat lopen dat hij dan korte bocht maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je aan de rechterkant opstapt kijk je naar het paard zijn kont en heeft het paard een blauw oog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een regeltje dat de mensen hebben bedacht. Dit maakt voor het paard niet veel verschil, maar voor de mensen wel, aangezien de meeste mensen rechtshandig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen zijn rechtshandig maar ook rechtsbenig. Dit betekend dat bij de meeste mensen het linkerbeen als standbeen hebben en is het handiger om vanaf de linkerkant op te stappen.

Ben je rechts? hoe stap jij op je fiets? ik in ieder geval het liefst vanaf de linker kant, dit voelt fijner aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets moet, alleen let wel op dat je aan de linkerkant van het paard je linkervoet gebruikt en andersom.
De staart bied niet genoeg houvast tijdens het rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is het!