kan ik water dat langer dan 3 weken stil staat nog gebruiken voor mijn aquarium?

Door omstandigheden hebben wij het vullen van ons aquarium even stil moeten leggen. We willen nu weer veder maar het water wat er al in zat staan nu 3 weken stil. Het gaat om 1000 liter osmosewater (met silicaat filter).
Er ligt een klein slijm laagje aan het oppervlak. Kan ik een deel vervangen of moet ik alles opnieuw doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Is moeilijk te zeggen.... heeft te maken met de beginsituatie. Osmose-water is in principe steriel... het is echter mogelijk/aannemelijk dat vervuiling reeds aanwezig was in de bak zelf , of filter. Er is verder weinig informatie bekend.. zaten er al vissen in? Een voedingsbodem voor eventuele planten, kunststoffen die eventuele schadelijke stoffen kunnen afgeven, warm/koud/zoutwater?.... Ik denk dat wanneer je uiteindelijk over kool filtert, er weinig mis kan gaan. Wil je het met enige zekerheid kunnen zeggen, zou ik het water toch even testen. Test-stripjes zijn niet nauwkeurig maar voldoen ruimschoots om te kijken of het water schadelijk kan zijn voor de (toekomstige) bewoners....