mag ik met mijn drone bij de erasmusbrug vliegen om een paar foto:s te maken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het kort is het antwoord nee, maar je kunt ontheffing aanvragen als kunt aantonen dat je de drone onder controle hebt en toestemming hebt van de luchtcontrolecentrum.
En van de havenautoriteiten. Anders heb je heel snel de politie naast je staan. Het is goedkoper en sneller om een helicopter te huren en daar vanuit de foto's te nemen.
Ik ga er niet van uit dat je vergunning hebt om een helicopter of vliegtuig te vliegen. Want alleen mensen met een vliegbrevet mogen in dat gebied vliegen. Als je een piloot naast je hebt staan dan zou het trainingssituatie zijn en dan mag het wel. En deze zou dan telefonische of op andere manier in contact dienen te staan met de luchtverkeersleiding. Kortom ik zie een gaatje, maar het is zeer klein gaatje in de wet.

Antwoorden (1)

Op basis van de informatie op deze kaart https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/ zou ik concluderen dat dat niet mag. Er is met name gevaar voor de helikopters van de helihaven in het centrum van Rotterdam (bij het Dijkzigtziekenhuis), zo begrijp ik.

Op deze website https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/vraag-en-antwoord/vliegen-met-drone vind je deze informatie (die ik persoonlijk nogal verwarrend vind, want het lijkt wel te mogen als er iemand met je meekijkt en je waarschuwt voor helikopters en vliegtuigen):

"Waar mag ik vliegen met een drone?

Vanwege de veiligheid, mag u niet overal vliegen met uw drone. In gebieden rondom vliegvelden is dit bijvoorbeeld verboden. U mag wel vliegen in het vrije deel van het luchtruim. Dit deel wordt niet gecontroleerd door de luchtverkeersleiding.

Kaart vlieggebieden drones

Op deze kaart https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/ kunt u zien welke gebieden voor drones verboden of berperkt toegankelijk zijn. Wilt u met uw drone vliegen in een gebied waar vliegtuigen laag vliegen? Dat mag alleen als er iemand met u meekijkt. Die persoon kan u waarschuwen voor aankomende vliegtuigen. U moet altijd voorrang geven aan vliegtuigen of andere luchtvaartuigen.

Waar mag ik wel vliegen?

U mag in principe alleen vliegen in luchtruimcategorie G. Dit is het vrije deel van het luchtruim. Het maakt hierbij niet uit of u privé met een drone vliegt of de drone gebruikt om geld te verdienen (zakelijk gebruik).

Waar mag ik niet vliegen?

U mag niet vliegen in gebieden die de luchtverkeersleiding controleert. Dit kan namelijk gevaarlijk zijn voor het andere luchtverkeer. Denk aan vliegtuigen en helikopters.

Algemene regels vliegen met drone

Naast de regels voor de plaats waar u vliegt, gelden deze algemene regels altijd voor drones.
- U mag niet hoger vliegen dan 120 meter boven de grond of het water.
- U moet voorrang verlenen aan alle andere luchtvaartuigen
- U moet op veilige afstand van mensen en gebouwen vliegen.
- U moet de drone altijd kunnen zien.
- U mag niet in het donker vliegen."

Toegevoegd na 1 uur:
Het definitieve antwoord (na het opnieuw bestuderen van de tekst en het lezen van de reactie van Bordensteker) is: NEE, dat mag niet!
Antoni
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Als je op de dronekaart inzoomt op de omgeving van de Erasmusbrug, dan zie je inderdaad dat die binnen het donkerrode gebied ligt rond de helihaven bij het Dijkzigtziekenhuis.
Je mag er dus ten eerste niet vliegen vanwege de nabijheid van die helihaven. Daarnaast zit je in het veel grotere iets lichter rood gekleurde verkeersleidingsgebied van de Luchthaven Rotterdam The Hague Airport, in de volksmond de luchthaven Rotterdam (Zestienhoven). Dat kun je o.a. zien aan de legenda van de kaart en aan de woordjes ‘luchthaven’ die overal in dat grotere gebied staan. Je mag er dus sowieso óók niet vliegen omdat je dan bezig bent in dat grote gebied rond de luchthaven: “U mag niet vliegen in gebieden die de luchtverkeersleiding controleert.” Onder de kaart staat een éénregelige disclaimer, en tamelijk onopvallend daaronder staan enkele voorbeelden van van toepassing zijnde regels waar u zich ook aan moet houden (de bron staat erbij: de Wet luchtvaart (artikel 5.3) en de Regeling modelvliegen).
Eén van die algemene regels is: “niet boven mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing, wegen, spoorlijnen, industrie- en havengebieden;”. Als het daar geen havengebied mag heten, waar dan wel?
Dus het mag ten derde óók niet vanwege “havengebied”. Daarmee hef ik voor het antwoord van Antoni hier dus graag een driewerf Hoera aan! :-) Nog een opmerking om verwarring te vermijden: het tevens genoemde meehelpen met uitkijken naar ander luchtverkeer door een tweede persoon slaat op de in de kaart met een ‘diagonaal gekruiste’ arcering aangegeven onregelmatig gevormde laagvlieggebieden voor o.a. militair laagvliegverkeer of voor oefeningen in het maken van noodlandingen door lesvliegtuigen. Die gebieden zijn “beperkt toegankelijk”, zoals de gebieden boven de grote rivieren en boven een deel van de Veluwe, en bijvoorbeeld ten noorden van Zutphen. Wilt u met uw drone vliegen in een gebied waar vliegtuigen laag vliegen? Dat mag alleen als er iemand met u meekijkt. Die persoon kan u waarschuwen voor aankomende vliegtuigen.
Rotterdam ligt niet in zo’n gebied, dus die voorwaarde heeft hier geen betekenis.
Antoni
6 jaar geleden
Dank voor de extra uitleg! Ik heb de informatie over het meekijken, na deze opnieuw te hebben gelezen nog voordat jij je reactie gaf, op precies dezelfde manier als jij geïnterpreteerd.
ronron1212
6 jaar geleden
Het is in bewoonde gebieden altijd verboden te vliegen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Schiphol ligt in een bewoon gebied en er wordt dagelijks gevlogen met alles en nog wat. Behalve met drones. Want het kleine vliegtuigen mogen niet op of rond Schiphol vliegen. Zelfs vogels mogen er niet vliegen, maar deze trekken zich niets aan van de regels van de mensen.