Hoe kan ik op een met papier beplakte/gestifte tafel een beschermlaag aanbrengen?

Ik heb een houten tafel.
Daar heb ik met papier figuren op gelijmd. Ook heb ik er op gestift.
Nu wil ik op deze tafel een (doorzichtige) beschermlaag aanbrengen, hebben jullie ideeën hoe ik dit kan doen?
Lak op waterbasis lijkt mij misschien niet zo handig, aangezien de stift dan wordt uitgeveegd.
Een toevoeging : De laag onder het papier is trouwens geverfd met acrylverf.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
bamibal
6 jaar geleden
Ik zou het met epoxy doen. https://polyestershoppen.nl/epoxy/epoxycoating-transparant-6.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bamibal, Dat gaat niet de inkt van de stift uitsmeren?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zou mijn keus ook zijn, je legt hiermee een laag over het teken- en knipwerk, zodat je geen kniprandjes voelt of ziet als het uitgehard is, bovendien geeft dit meer diepte. Je kunt dit rustig gebruiken over je tekeningen gemaakt met stift, die blijft prima zitten, net als het papier goed op zijn plek blijft. Hou je wel exact aan de mengverhouding, een goede weegschaal is noodzakelijk. Epoxy hars is ook te koop bij de bouwmarkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij Ikea meschin maar mooie tafel ben je een knutselaar of zo
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@bamibal, Dankjewel voor het idee van de epoxy coating.
@crea, Dankjewel voor de uitleg.
@katje99, bedankt voor het compliment.

Het beste antwoord

Een paar lagen blanke lak aanbrengen er op spuiten met een spuitbus. Ik weet niet wat voor stiften je gebruikt hebt, maar het papier zou bij gebruik van een kwast of roller weer los kunnen komen.

Pak eerst een scherp mesje en snij het opgeplakte papier strak af langs de randen. Nu steekt het half uit en is het half omgevouwen. Pak het onderstel in met kranten en spuit ook de rand van het blad met blanke lak, dat geeft de beste bescherming aan de randjes. Die zullen wel altijd kwetsbaar blijven, dus voorzichtig met schoonmaken, verplaatsen etc.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik had geen watervaste stiften gebruikt, dus het lijkt mij inderdaad een goed idee om een spuitbus te gebruiken (ipv kwast of roller) Kan ik beter een spuitbus op waterbasis of terpentinebasis gebruiken of weet je dat niet?
Inekez1
6 jaar geleden
Op waterbasis: kwaliteit is prima (zeker voor dit doel) en het is milieuvriendelijker en fijner om mee te werken. Minder stank en sneller droog.

Andere antwoorden (1)

Je kunt op Blokker een plastic beschermlaag kopen dat heb ik ook
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet zo zeker de beschermlaag wel goed aan de tafel gaat plakken, aangezien er ook papier op geplakt is (gaat misschien een beetje bobbelen). Maar dankjewel voor de tip.