Kan het zijn dat ik zingen heb afgeleerd of is er iets anders? En hoe los ik dat op?

Hallo!

Ik ben vroeger duizenden uren bezig geweest met zingen voornamelijk musicals, kon makkelijk hoge noten halen en kopstem gebruiken. Hier ben ik nu een jaar mee gestopt omdat ik het gewoonweg veel te druk had met andere dingen omdat mijn leven rechtsomkeer heeft gemaakt. Van de week wou ik het zingen terug opnemen maar dit lijkt helemaal niet meer te lukken. Ik raak zelfs niet meer bij mn kopstem, het lijkt wel alsof mijn stem niet meer naar me luistert en komt onverwachts uit de hoek rare valse tonen uit. Kan je zingen echt afleren door het een jaar niet meer te doen? Of is er wat anders mis met mijn keel? Kan ik dit oplossen door te blijven oefenen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (3)

Ja, zingen kan je verleren. Ik ben zelf 2 jaar beroepsmatig zanger geweest op mijn 17e, 18e, en 19e jaar. Daarna heb ik een vaste baan gekozen omdat ik toe was aan vastigheid, de eerste 2 jaren heb ik als hobby gewoon nog gezongen in huis tijdens het schoonmaken of douchen, of ik zong luid mee met een nummer dat ik goed uit mijn hoofd ken. Eigenlijk heb ik nooit het gevoel gehad dat mijn stem valser werd, of dat ik meer moeite kreeg met bepaalde uithalen. Vanaf mijn 20e is mijn leven veranderd, druk leventje, weinig vrije tijd, en dus weinig tijd en vooral weinig zin om nog te zingen. Omdat ik o.a. op Youtube sta heb ik in de afgelopen jaren mijn stem nog vaak gehoord, maar toen ik op mijn 24e (4 jaar later) mee ging zingen, merkte ik al dat ik hier en daar moeite had met bepaalde lange uithalen, welke ik eerder met 2 vingers in mijn neus deed! (bewijs van spreken). Sterker nog, ik klonk zelfs nu en dan vals. IK heb het zingen weer als hobby opgepakt, en mijn stem was binnen enkele maanden weer even zuiver, en de uithalen haal ik ook weer. Echter kan het zijn dat er ook lichamelijke veranderingen er voor zorgen dat je minder zangkwaliteit hebt, denkt hierbij aan bijvoorbeeld een mindere luchtinhoud, of heesheid? Vooral bij roker's kan de zang in korte tijd snel achteruit gaan.
4 jaar geleden
Je stem kan ook veranderen, nog afgezien van dat je door niet meer zingen een bepaalde routine verliest.
Sluit je aan bij een koor en neem bij een goede zangpedagoog les. Laat je helpen, je kunt net zo goed ineens je stem verpesten... Niet doen, vraag liever hulp.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je middenrif is een soort spier. Net zoals bij body builders die een jaar niet meer trainen zal het mooie er van af gaan en de kracht verslapt eveneens. Dus, netjes je toonladders en andere zang oefeningen doen, zorgen dat je stem weer in vorm komt.