Aquarel is een schildertechniek waarbij een schilderij gemaakt wordt door gebruik van waterverf op papier. De verf bestaat vrijwel alleen uit zuivere pigmenten, vermengd met arabische gom die zorgt voor de kleefkracht tussen de pigmentdeeltjes en het papier, en glycerine. Aquarelverf is, in tegenstelling tot plakkaatverf altijd transparant. De meeste aquarelschilders gebruiken geen wit. Het wit in een aquarel bestaat dan uit het onbeschilderde papier. Aquarelleren lijkt een makkelijke schildertechniek, maar vereist veel concentratie en een trefzekere hand, vooral omdat fouten niet, of slechts met veel moeite hersteld kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een schildervorm

het is een goedkope en goede start vorm voor amateur/hobbyschilders, die verf is overal te koop, en verfkwaliteit verschillen zijn er haast niet. het werkt het best op gewoon stevig papier, en word in relatief korte tijd gedaan.

aquarel verf is echter op waterbasis, en dus zijn de kleuren altijd transparant, en laten ze onderliggende kleuren zien. ook droogt de verf door deze waterbasis binnen een minuut op. mengen op je werk is dus uitgesloten, kleuren moet je altijd eerst zelf maken voor je ze op je werk plaatst.

op deze manier word je dus gedwongen snel te schilderen, en goed te kijken naar de kleuren die er zijn. deze schildertechniek traint je vooral te zien wat er eigenlijk is, het leert je niet te kijken maar te zien. want je moet duidelijke verhoudingen in korte tijd zien, begrijpen, en over te brengen op je werk.