Wat is een scene, en hoe schrijf je in scenes?

Als schrijver moet je in scenes schrijven, maar wat is een scene precies, en hoe kan je daarin schrijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

In de filmindustrie is een scène een combinatie van verschillende shots. Deze shots groeperen één handeling of gebeurtenis en zijn allemaal op dezelfde locatie en in dezelfde tijd opgenomen. Men spreekt van eenheid van tijd, plaats en handeling zoals in het klassieke Griekse theater. Een speelfilm van ongeveer twee uur telt 50 tot 300 scènes.
Een of meer gegroepeerde scènes vormen in de film een sequens.
Niet te verwarren met script:Een scenario of script kan gezien worden als een ‘blauwdruk’ van een film of televisieserie. Het beschrijft alles wat er te 'zien' en te 'horen' is in de film tot in het kleinste detail. Technische details en camera instructies staan er zelden in: deze horen in een draaiboek.
Bronnen:
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergelijk een scene met een paragraaf, of eventueel een hoofdstuk, in een boek: een scene is een deel van het verhaal dat een zekere eenheid vormt.
Dus meer dan een losse zin, maar minder dan een compleet verhaal.