Hoe kan ik meer mijn gevoelens uiten in mijn dagboek?

Ik heb er best moeite mee om op te schrijven wat ik echt voel. Tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou dat moeten?

Antwoorden (4)

Leuke vraag. Het uiten van je emoties is iets dat iedereen op z'n eigen manier doet. Voor de één is schrijven een goede manier, de ander maakt muziek, of sport, of praat met vrienden.

Uit je vraag begrijp ik dat je behoefte hebt om je emoties te uiten, en dat je dat wilt doen door middel van het schrijven in je dagboek. Je hebt moeite om op te schrijven wat je voelt. Hoe je dat kunt bereiken? Tja, dat is heel verschillend per persoon, maar ik kan wel proberen wat adviezen te geven:

In de eerste plaats is het belangrijk dat je je maar richt op één ding. Dus als jouw doel is om je gevoelens van je af te schrijven, moet je je niet druk maken om of alles taalkundig wel klopt, of het een goedlopend verhaal is, of wat anderen ervan zullen vinden. Het is JOUW dagboek, en niemand hoeft het ooit te lezen of er überhaupt iets van te vinden. Laat dat dus een beetje los, en schrijf wat in je opkomt.

Als je dat laatste moeilijk vindt, begin dan eens met het opschrijven van het eerste dat in je opkomt. Gewoon losse woorden, zinnen die ineens bij je opkomen maar nergens op lijken te slaan, rijmpjes, of kromme zinnen. Wat komt er in je op, als je zo aan de afgelopen dag denkt, of de afgelopen periode? Wat zijn die dingen die je zo graag "van je af" wilt schrijven? Welke emotie roept dat op? Schrijf dat maar op, in steekwoorden, of schrijf gewoon op waar je aan denkt.

Blijf ook vooral schrijven. Niet dat het verplicht is een dagboek bij te houden, maar áls je ervoor kiest om dit middel te gebruiken om je te uiten, en je wilt weten hoe je je béter kunt gaan uiten, dan is het belangrijk dat je je daar in oefent. Dus elke dag iets schrijven in je dagboek. Het maakt niet uit wat, als je maar iets opschrijft. Of dat nu steekwoorden zijn of mooie volzinnen, maakt niet uit. Als je dat blijft doen, en regelmatig doet, zul je merken dat het steeds gemakkelijker wordt, en dat je ook vrijer wordt in het schrijven.

Tenslotte: als schrijven niets blijkt te zijn voor jou, stop er dan gewoon mee, en zoek en andere manier om je te uiten. Dat klinkt misschien heel stom, en is geen antwoord op je vraag, maar zoals gezegd uit iedereen zich anders, en misschien zijn er wel manieren die beter bij jou passen dan het bijhouden van een dagboek. Misschien ook niet, maar blijf niet krampachtig aan het schrijven in je dagboek volhouden als doel: het doel is dat jij jezelf uit, het middel kan werkelijk van álles zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrijf al 21 jaar dagelijks in mijn dagboek, en ook ik schrijf daar niet mijn diepste zieleroerselen in op. Het voelt een beetje raar op een of andere manier. Het is meer een soort verslag van de dag.
Toch vind ik het zo nu en dan heel prettig om wel mijn gevoelens op papier te zetten. Wat ik dan doe, is een brief schrijven. Ik heb toevallig een vriendin aan wie ik dit soort dingen kan schrijven, maar eerder schreef ik ook wel eens een brief aan iemand, die ik dan gewoon niet opstuurde. Het is voor mij een heel prettige manier om mijn gevoelens en gedachten en gevoelens op een rijtje te zetten.
MIsschien kun je je in je dagboek in gedachten ook tot iemand richten, dat kan helpen.
Wat bij mij ook scheelt, is dat ik 's avonds voor ik ga slapen in mijn dagboek schrijf. Vaak ben ik dan te moe om echt uitgebreid te schrijven. Als ik een brief schrijf, dan neem ik daar rustig de tijd voor, als ik alleen ben, rustig aan tafel, met de tijd voor mezelf en mijn brief.

Toegevoegd na 1 minuut:
gevoelens en gedachten en gevoelens klinkt wel heel gevoelig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee!

Ben je bang dat iemand het leest? Want dan kun je het beste een dagboek met een slot nemen. Maar voor de een is gevoelens uiten veel moeilijker dan voor de ander. Begin langzaam, schrijf op hoe je je vandaag voelt en hoe dat komt. Gevoelens uiten gaat niet vanzelf, je moet het opbouwen!

Liefs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet eerlijk zijn tegenover jezelf en je moet je ook niet schamen ten opzichte van jezelf. Dat klinkt eenvoudig maar is het niet. Een mens is maar al te bereid zichzelf een rad voor ogen te draaien als hem dat beter uitkomt. Dus: maak jezelf niks wijs en pak je pen/toetsenbord. Schrijven maar!