Zijn er nog hedendaagse grote filosofen?

" vroeger" waren er veel grote filosofen: Kant, Socrates etc. Wat zijn nu de grote denkers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Een naam die vehttp://de.wikipedia.org/wiki/Michel_Houellebecqel

veel rondzingt is Michel Houellebeque en Foucault (niet zeker van de spelling).
Hans Achterhuis is een bekende filosoof, en Illitsch.

Laatst waren er twee filosofen in een gesprek op tv. Ik heb geboeid geluisterd, maar weet niet meer wie het waren.
Zij kunnen de onderliggende stromen in onze wereld zo prima benoemen. Dan zeg je: o ja... zo zit het. Of zo zit het misschien wel, maar ik sta hier toch wat anders in.
Sommigen zijn bv heel pessimistisch.

Er is nog een wereld te lezen als je je er werkelijk in wilt verdiepen. Ik heb nog een boek liggen van Joep Dohmen: het leven als kunstwerk. Het is een boeiende gedachtengang, maar toch kwam ik niet verder dan een hoofdstuk. Het is niet moeilijk, maar ik ben te lui.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle twee inmiddels helaas overleden, maar voor mij de grootste denkers van deze tijd:

Douglas Adams
Robert Anton Wilson

En verder zijn er natuurlijk heel veel moderne filosofen. Het nadeel van filosofisch denken is alleen dat de rest van de mensheid pas véél later in de gaten krijgt hoe vernieuwend het eigenlijk wel niet was, en dat de waardering pas na de dood komt.
Een aantal hedendaagse schrijvers van fictie en non-fictie zullen over 100 jaar als filosofen worden beschouwd, maar b.v. ook musici die met hun teksten onze levens weten te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels ook overleden, maar toch een stuk recenter dan Kant (om over Socrates nog maar te zwijgen): John Rawls, auteur van A Theory of Justice.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft de Oosterse filosofie is Dalai Lama de grote denker van nu.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier staan een aantal van zijn wijsheden: http://home.hccnet.nl/fam.keijzers/Gezegden/Wijsheden7%20Dalai%20Lama.html
Amadea
13 jaar geleden
Kijk hier eens:
http://www.hollanddoc.nl/dossiers/34451861/

Mille Gilles IJsbrand van Veelen, VPRO, 1997 (44 min.)

'Mille Gilles' schept een beeld van de ideeën van de invloedrijke, postmoderne filosoof Gilles Deleuze.

Deze documentaire gaat in op de vraag wat voor kunstenaars, architecten en musici de aantrekkingskracht van zijn oeuvre is. Deleuze is in 1995 overleden.