Is het stieren bevechten een kunst?

Na lectuur van Ernest Hemingway over de tauromachie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja kunt alles tot kunst verheffen, maar dan is het nog geen kunst...
Ik vind het geen kunst om een stier te doden...

Het beste antwoord

De manier waarop Hemingway schrijft over stierenvechten vind ik meer een kunst dan het stierenvechten zelf.

Het zou pas een kunst zijn als het alleen om man en stier gaat, maar de stier zal nooit winnen. Het beste dat hem kan overkomen is dat hij gratie krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als amerikaans worstelen een sport is dan vind ik dat stierenvechten een kunst is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een traditie, en ik vind het dierenmishandeling, die niet meer in deze tijdgeest past. Je noemt slavernij toch ook geen "hulp aan de armen"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wreed en past niet in onze maatschappij.

Toch is het wel een zaak die in de literatuur prachtig verwoord kan worden, net als de naumachie van Couperus, die gaat over een zeeslag in een arena. Stierenvechten is een gevecht tussen de mens en de natuur, waar klassieke verhaalelementen als moed, doorzettingsvermogen, listigheid en geluk van groot belang zijn.

Stierenvechten zelf is dus geen kunst. Stierenvechten kan wel op een zeer kunstzinnige wijze beschreven worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stierenvechten is een traditioneel volksvermaakt dat tot kunst is verheven...

Net zoals WWF het worstelen een sport noemt.
De FIA de Formule1 een sport noemt.

En zo zijn er nog wel wat voorbeelden te bedenken, waarin je kunt afvragen, of dat het daadwerkelijk een sport is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind volksvermaak over de rug van de stieren; dierenmishandeling dus. Aangezien er geen afgekaderd gebied is van het begrip kunst zou je het inderdaad zo kunnen noemen. Men zegt zelf dat het een sport is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft een rijke traditie en geromantiseerd lijkt het een kunst te zijn. Man tegen pure kracht in de vorm van een stier. Beetje Don Quichotte gevoel krijg je daar wel bij. Maar de praktijk is anders. Wat even niet wordt verteld is dat er een hele set sancho panzas naast lopen om te stier te verzwakken met hun pikadoors. Dit gebeurt allemaal voordat de matador een genadesteek geeft. In dat licht is het geen kunst om de stier te bevechten. Wellicht dat de hele setting en de manier waarop dit door de eeuwen heen gedaan is meer symbolisch dan praktisch uitgevoerd zou moeten worden om het uit het barbaarse te halen en als kunst te verheffen.