Wat is precies Leidens Ontzet? Zijn er tegenwoordig nog tradities bij dat feest?

Ik kom van oorsprong wel uit Leiden, maar wat nu precies de achtergrond van Leidens Ontzet is weet ik eigenlijk niet. Het staat me bij dat ze toen tradities hadden, ik weet alleen niet meer welke. Hopenlijk kan iemand myn vragen beantwoorden, zodat ik het aan mijn vrienden kan vertellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Gezien je uit Leiden komt zal je ongetwijfeld weten dat de Spanjaarden ons een beetje bezet hadden.
Uiteindelijk werd Leiden bevrijd en de viering daarvan is het 3 oktober feest geworden.

De enige tradities die ik kan bedenken zijn haring met witte brood & hutspot.
Inmiddels zijn daar ook de kermis, de optocht, taptoe en het vuurwerk bijgekomen en is het elk jaar weer een leuk feest!

Toegevoegd na 1 minuut:
Even wat extra info over de hutspot.
Mensen hadden na de bevrijding nog steeds honger en bij het naar buiten gaan hadden de Spanjaarden eten laten staan. Deze mix van ui, wortel en aardappel werd dus de huidige hutspot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De bevrijding van de spanjaarden 1574 einde 80 jarige oorlog. Haring eten in leiden
ronron1212
13 jaar geleden
Op drie oktober wordt in Leiden weer het jaarlijkse Ontzet van Leiden gevierd. In 1574 belegerden de Spanjaarden gedurende vier maanden de stad. 'De voedselvoorraden raakten al spoedig uitgeput, waardoor een vreselijke hongersnood ontstond, zodat de burgers vochten om katten en hondenkadavers', vertelt het Polygoon in 1950. 'Toen ook de pest zijn intrede deed, werd de bevolking wankelmoedig.' Maar Leiden hield stand. Toen de Geuzen de stad bevrijdden, brachten zij haring en wittebrood mee, 'om daarmee de eerste nood te lenigen'. Haring en wittebrood werden 'de onveranderlijke symbolen van die glorieuze bevrijding'

een traditie is hutspot eten