Wat zijn de belangrijkste redenen waarom mensen besluiten te emigreren uit Nederland?

Daar is vast onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Of er officieel onderzoek naar is gedaan weet ik niet, maar ik heb me voor mijn eigen emigratie natuurlijk wel in dat soort dingen verdiept. En niet iedereen vertrekt naar hetzelfde land ook het land van bestemming speelt mee in de motivatie.

Grofweg zijn de belangrijkste redenen die je tegenkomt om uit Nederland weg te gaan :

- De rust en de ruimte elders, en soms ook het weer
- De vrijheid (vooral voor ondernemers en boeren)
- Economische motieven (vaak gelijk met de vorige reden)
- De mentaliteit en toenemende verhuftering
- De belastingdruk (vooral in het wat rijkere segment)
- De afkalving van de samenleving / beschaving als geheel, en geen vertrouwen hebben dat dat op afzienbare termijn verbetert.

Natuurlijk zijn er tientallen persoonlijke redenen te bedenken, maar dit is het rijtje dat je op alle emigratie-sites en fora steeds weer tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk door alle regeltjes en de hoge kosten aan de staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral ondernemers en boeren hebben daar erg veel hinder van, en zoeken vrij makkelijk hun heil elders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak om zich te realiseren dat ze zich enorm verkeken hebben op de regeldruk in het buitenland.
Niet gebaseerd op onderzoek.

De zucht naar avontuur
Het klimaat (ieder nadeel hep z'n voordeel)
Vluchten voor financiële verplichtingen
Vastlopen in werk en relaties en denken dat het elders beter zal gaan
De overbevolking, verlangen naar wijdse landschappen
Beklemming ervaren door de huisje-boompje-beestje cultuur met aangeharkte voortuintjes en geveegde stoepjes
De politiek
Het belastingstelsel
De regeltjescultuur

Algehele onvrede, het gevoel om in het buitenland veel meer vrijheid te hebben en nog zelf iets op te kunnen bouwen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En natuurlijk niet te vergeten: genoeg hebben van alle azijnpissers om je heen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Problemen met gezinshereniging. Het is erg moeilijk om een verblijfsvergunning te krijgen voor een buitenlandse partner (ook al was hij/zij hier al jaren, hier getrouwd en hier samen kinderen) bijvoorbeeld omdat de vrouw een vaste fulltime baan heeft, maar te weinig verdiend voor de inkomensnorm. Indien je dan samen naar een ander land in Europa vertrekt, liggen de eisen anders en de norm voor inkomen lager. Het gezin valt dan namelijk onder de Europese wetgeving en niet onder de Nederlandse wetgeving. Men noemt dit heel negatief de België-route, maar voor sommige mensen die getrouwd zijn, is dit de enige optie om samen legaal verder te kunnen.