wat doet het koningshuis voor het nederlandse volk?

kunnen we ze ergens dankbaar voor zijn in de afgelopen 20 jaar?

Toegevoegd na 19 minuten:
ja ok, vrij wegens koninginnendag, maar om miljoenen naar hetkoningshuis te sturen voor 1 dagje vrij zijn? antwoord isniet fout maar ik zoek eigenlijk iets groters/belangrijkers

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Niet zo gek veel, vrees ik. Zeg overigens maar 'Koninginnedag' (moet nota bene met een hoofdletter van de spellingscontrole), want gelukkig hebben we maar één koningin. Aangezien je expliciet vraagt wat het koningshuis voor het Nederlandse volk betekent laat ik graag een goede vriend postuum voor me spreken. Het is een stukje uit een discussie over de intenties van ons vorstenhuis en ik kan er na een aantal jaren nog steeds niet zo gek veel op afdingen:

"De mevrouw die wij beiden bedoelen komt er m.i. genadig af. Het stukje was veel meer bedoeld om het belachelijke aan te tonen waarmee sommige media voetstoots aannemen dat praktisch heel Nederland dweept met een naar mijn mening archaïsch instituut dat al lang en breed een afgesloten hoofdstuk zou kunnen zijn in de door jou genoemde geschiedenisboekjes. Dat namelijk deze niet te bannen vanzelfsprekendheid - het aannemen dat we allemaal luidkeels het credo ‘oranje boven’ zingen - wel eens kwetsend zou kunnen zijn voor een behoorlijk deel van ons Neêrlands volk staat nooit ter discussie bij de gemiddelde "oranjefan".

Als ik de dwepers een spiegeltje wil voorhouden in een column dan doe ik dat met de woorden die ik op dat moment kies. De aanduiding ‘dat mens’ is misschien verbaal een krachtpatser tegen het zere been der gelovigen, ik kan in de verste verte het criminele er niet van inzien. Andere conclusies laat ik aan jou en anderen over en heb er vrede mee.

Nog even over die vaderlandse geschiedenis. Doorgaans wordt over geschiedenis gesproken als er sprake is van geschreven bronnen. Zo kan de geschiedenis van ons land inmiddels bogen op een tijdsbestek van zeg 2000 jaar. In die spanne tijds is het aandeel van het huidige Koningshuis maar uiterst miniem. Een instituut, ontstaan in tijden van roofridders, door God goedgekeurde plunderaars en despoten, een criminele organisatie noemen vind ik al met al geen vreemde gedachtegang en zelfs de enige juiste. Als Oranje daarentegen al iets heeft betekend voor dit land dan was dat voor de bovenklasse, de adel en later de industriebaronnen etc. De normen en waarden die in die kringen gehanteerd worden zijn nooit een uiting geweest van solidariteit met het volk."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

We zijn elk jaar vrij op 30 april. Daar ben ik wel dankbaar voor.
bamibal
13 jaar geleden
Ze hebben ons 5 presidentsverkiezingen met alle bijbehorende propaganda, verkiezings kosten en presidents pensioenen bespaard.
Hun belangrijkste taak is representatief voor nederland aanwezig te zijn bij officiele gelegenheden waar anders anderen heen afgevaardigd zouden moeten worden. Internationale diplomatie dus.

ps De vraag of ik dit nuttig en effectief vind gezien de kosten van het koningshuis is niet gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het volk leiden, in goede en slechte tijden.
Een inspiratie voor velen. De jaarlijkse lintjesregen geeft voor betrokkene veel voldoening. Natuurlijk zijn er kosten, maar vergeet niet dat wat onze koningin aan deuren opent in het buitenland, een president niet snel voor elkaar zou krijgen.

Een president zou door het volk veel minder gewaardeerd worden, omdat die ook politiek een mening erop na zal houden. En ook nog eens in de zoveel jaar vervangen wordt.

Ongeacht afkomst, religie, is het koningshuis er voor alle nederlanders. Iets wat voor een president altijd moeilijk te rijmen zal zijn, omdat die toch altijd afkomstig is uit een politieke partij.

Dus voor de stabiliteit in het land (Kijk naar België, wat zonder koning allang stuurloos was geweest, en uit elkaar gevallen) is het koningshuis mij best wat waard.

Natuurlijk heeft alles zijn prijs, maar voor de saamhorigheid, stabiliteit, en de internationale betrekkingen doet onze koningshuis zeker goed werk.

En doordat men als lid praktisch gezien altijd lid blijft van het koninklijk huis, zal de verkondigde boodschap verstoken blijven van populistische uitspraken en ander politiek gewin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af zonder koningshuis (ook al lijken ze geen macht te hebben) de ministers wel verantwoording afleggen aan haar.
verder is kans op dictatuur kleiner ,weet alleen niet of het koningshuis kan ingrijpen als bijv 2e hitler aan de macht komt.wel in tijd van oorlog is eerste prioriteit het koningshuis beschermen (denk aan 2e wereld oorlog)zodat land niet geheel stuurloos wordt
Ja kost veel geld,maar het geeft toch wel gevoel van bescherming!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een grote voorstander van ons Koningshuis en wordt wel eens een beetje van moe van iedereen die maar blijft zeggendat ze nutteloos zijn en ons veel geld kosten. Andere vormen van het hebbenvan een regering zou ook (veel) geld kosten. Nu is er een continueed prachtige vertegenwoordiging is van ons land, een goede diplomatieke pr machine die goed geolied draait en voor veel handelscontacten zorgt. De oranjes dwingen respect af in het buitenland en hebben invloed op veel fronten. Dat helpt bij vele zaken. Ook hier in Nederland doen ze hun goede werken en ik weet dat ook achter de schermen, waar mensen weinig van weten, veel goed wordt verricht.
Een president of ander staatshoofd zou dat niet beter kunnen doen,ik denk dat het slechter zou worden.
Helaas vangen hoge bomen veel wind, zo ook ons koningshuis helaas. En verder zijn het ook maar gewone mensen met hun problemen en hun tekortkomingen. Maar die worden door de media zo uitvergroot, zo als met al die zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het koninklijk huis bespaart ons presidenten en daarmee veel kosten.
Eerst kost het veel geld om een president te kiezen aan campagnes en verkiezingen.
Daarna moeten ze nieuw behang en een nieuwe keukenmeid, dan worden ze doodgeschoten en begraven met militaire eer en moet de volgende weer veel beter worden beveiligd of
ze worden niet doodgeschoten en dan moet je steeds meer pensioenen gaan uitbetalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van staatsbezoeken aan en van Nederland? Het vertegenwoordigen van ons land bij die gelegenheden.
Een bindende factor zijn voor NL.
En de afgelopen maanden had ik toch echt bijna medelijden met Beatrix, steeds die politieke leiders en informateurs over de vloer...