Mensen praten/oordelen graag over anderen, wat is dat toch voor een vreemde eigenschap?

Is het misschien mens eigen of leer je dat je zelf aan?

Wat kun je het beste zeggen tegen zo iemand, die dat regelmatig doet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Mensen spiegelen hun gedrag graag aan dat van anderen. Het schijnt leuk te zijn over wat een ander allemaal doet, omdat je dat kunt herkennen, overdrijven en jezelf dan goed voelen omdat jij niet dezelfde fouten maakt (of denkt dat je ze niet maakt).

Een mogelijke manier om daar mee om te gaan is tegen de roddelaar zeggen dat je erg op jezelf bent en de mensen waar het over gaat, helemaal niet (zo goed) kent, en dus ook geen mening over ze hebt. Als je vervolgens stilletjes blijft als er weer zo'n verhaal komt, zal het wel duidelijk worden dat jij niks geeft om roddelverhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Maak een A4 kaart en zet daarop:

Het ware te wensen
Dat sommige mensen
Hun eigen gebreken
eens beter bekeken
Dan zouden zij 't praten
over anderen wel laten.

Koop bij de Action een lijstje en doe het daarin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de gestelde vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wel leuk! +
Zeggen dat jij de voorkeur geeft aan praten met iemand dan over iemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ kort en duidelijk...
Een mens is een kudde dier en binnen deze kudde willen ze graag weten hoe het met de rest van de kudde gaat.
Ook willen mensen graag bevestigd krijgen dat het bij een ander nog slechter gaat, dat ze veel zieker zijn, nog minder geld hebben, nog meer asociaal zijn, nog meer praatjes, dan hun zelf en tijdens het praten over die ander proberen ze steun te vinden voor hun mening, zie je hier op g.v. ook vaak gebeuren.
Tegen iemand die dat regelmatig doet en probeert bij jou steun te vinden voor dit gedrag, kan je het beste maar zo neutraal mogelijk op stellen en niets zeggen, hierdoor geef je aan hun niet te steunen en zullen ze uiteindelijk iemand anders zoeken om tegen aan te praten/ leunen.
Er tegen in gaan , resulteert alleen maar tot onbegrip en ruzie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een combinatie van nieuwsgierigheid, graag praten, leedvermaak, aandacht vragen, soms jaloezie, soms domheid.

Waarom lezen mensen graag de roddelbladen? Daar staat van alles in. Van de mensen om je heen is het altijd interessant om iets te weten. En vaak hoor je dat via anderen. Geroddel, geklets, koffieleuten: het gaat meestal over anderen. En het groeit ook. Kleine kinderen hebben dat niet zo. Volwassenen wel degelijk.

Misschien om je geliefd te maken omdat je zoveel roddels weet? Daar krijg je aandacht mee. Misschien leedvermaak omdat in dat gezin alles zo geweldig lijkt maar het lekker toch niet zo is?

Ik weet het niet. Ik denk dat iedereen wel eens roddelt ook zonder het als roddelen op te vatten. "Heb je al gehoord dat...."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Is waar maar roddelen is wel een 'negatief woord', en als men over iemand goed praat is het leuk, maar andersom...wat ik al zei bij het antwoord van @eddijst, het is goed als ouders hun kinderen hierop aanspreken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens!
Praten over anderen kan positief zijn (vb.: heb je gezien wat een leuk kapsel X heeft?).
Oordelen / veroordelen / roddelen is aangeleerd gedrag denk ik, omdat ik het bij heel jonge kinderen niet ben tegengekomen.
Wat je het beste kunt zeggen is per situatie verschillend.
Persoonlijk zeg ik er meestal iets van als het me te gortig wordt en/of ga weg. Daarmee maak ik me niet altijd geliefd ;-)
Verder denk ik, dat iedereen zich er wel eens aan "bezondigd" in meer of mindere mate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als mensen onder elkaar slecht ove anderen praten doen ze dat vaak om zichzelf boven de die persoon te stellen en bij elkaar te bevestigen wat sociaal aceptabel gedrag is en wat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die zich hier aan bezondigen, hebben vaak een laag zelfrespect en zijn onzeker.
Door over andere mensen te praten en te oordelen, voelen ze zich weer even beter.
Door op andere mensen te letten en te roddelen, hoeven ze ook niet hun eigen problemen op te lossen, want het is toch altijd de schuld van een ander.
Wat je kunt doen bij dit soort mensen, is er gewoon niet op ingaan, en neutraal blijven en het gesprek weer op een ander onderwerp brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vele manieren van over iemand praten natuurlijk, ik betrap me zelf er wel eens op dat ik iets met een een ander heb besproken en dat ik het zo moelijk vind om het geheim te houden,dan ben ik ook benieuwt wat een ander over die situatie denkt. Of dat ik het zo mooi gesprek van me zelf vond en dat ik zulke goede oplossingen heb bedacht,dat ik van me zelf wil opgeven,en dan in een soort roddel eigenlijk me zelf te prijzen hoe goed ik dat gedaan heb. Soms heb je geen gesprek stof heb je ook de neiging het maar over een ander te hebben. En dan heb je natuurlijk mensen die de ander gewoon in een verkeerd dacht licht willen zetten om dat ze die gene het licht nog niet in de ogen gunnen,heb ik mezelf ook wel eens betrapt maar dan spreek ik me zelf zo streng toe dat mag echt niet in mij zitten. Het is mens eigen niet altijd goed met de situatie om te kunnen gaan
Maar het is belangrijk om een duidelijk standpunt in het leven aan te nemen,waarom je bv bepaalde dingen niet doet,en waarom je het niet in je zelf wilt toe laten.

Ik heb me hier al een tijd geleden van bekeerd,het zit nog wel eens in me gedachten,dat soort dingen maar breng hetzelfde tot uitvoer. Wat mij openbaarde was dat een ander zo vreselijk over een ander praten en dat ik ineens zag hoe klein geestig dat was en hoe werelds, en zo wou ik absoluut niet wezen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat je het best kan doen als iemand zoiets doet.
Vaak als iemand over een ander praat dat is wat die zegt niet juist of juist heel kortzichtig en gemeen.

Dan noem jij gewoon de goede dingen die van die gene ziet of kent dat wil die vaak niet horen dus ook niet leuk. Dan vind ie het van zelf niet meer leuk om met jou over iemand te roddelen. Dan zoekt ie wel een ander.

Iemand helemaal laten stoppen met roddelen moet je hem gewoon keihard zeggen wat een kinderachtig gedoe dat is, en dat je daar niet van gediend ben. En je daar absoluut niet van houd..Ik zeg altijd heb jij in zijn schoenen gelopen ken je jij zijn hele levens verhaal,ken jij zijn redenen om te handelen waarom die zo handelt. Kijk naar je zelf heb je het al druk genoeg