Vraag over zeehondjes versus koeien, varkens & kippen

Waarom zijn er zoveel meer mensen die zeehondjes doodknuppelen voor vacht en vlees schandalig vinden dan dat er mensen zijn die tegen de bio industrie zijn? Daar gebeuren toch dezelfde dier-onwaardige dingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Sterker nog: wat er in de bio-industrie gebeurt. is nog dier-onwaardiger dan wat er met de zeehondjes gebeurt. Althans dat is de mening van deze vegetariër.
De reden dat meer mensen tegen de zeehondenjacht zijn, is dat zeehondjes (zeker de jongen) een hoger knuffelgehalte hebben dan pak hem beet een kip of een koe. Verder is het zo dat de gemiddelde Nederlander weinig te maken heeft met een zeehondje, als het gaat om consumptie. We eten ze namelijk niet en hebben vaak het geld niet om hun bont te dragen. Dat maakt het ook weer makkelijker om tegen de zeehondenjacht te zijn. Zou je net zo ageren tegen de bio-industrie, dan zou je je kippenboutje of je frikandelletje moeten missen (als je consequent bent), en dat willen veel mensen niet opgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat het hoger knuffelgehalte een rol speelt, hoewel koeien ook heel knuffelbaar zijn! Misschien nog wel knuffelbaarder. Zoek maar eens op "koe knuffelen" in Google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Koe knuffelen" komt 94.000 keer voor "zeehond knuffelen" komt 225.000 keer voor, dus een zeehond ik knuffeliger dan een koe. Als we op meneer Google af moeten gaan, natuurlijk ;-)
Ik zal De Aaibaarheidsfactor van Rudy Kousbroek er nog even op naslaan, misschien zegt hij daar wat over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL Ik zie wel dat google ook gelijkt zoekt op (pluche) knuffel, dat is niet helemaal eerlijk dan, hoewel het bestaan van meer pluche zeehondknuffeltjes toch ook weer aangeeft dat men vindt dat ze knuffelbaarder zijn. Daarentegen, ik had vroeger een panda als knuffel en die ga ik toch echt niet in het echt ooit knuffelen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Panda's zijn heel gemene beesten, ze kunnen naar en onverwacht bijten. De hoge aaibaarheidsfactor van panda's heb ik dan ook nooit begrepen.
En trouwens: de aaibaarheidsfactor van zeehonden is ook maar laag, ik heb er wel eens een aangeraakt op Pieterburen, net een rubber duikpak.
Het is de commercie en het WNF die ze aaibaar maken.
Maar ik dwaal af, ik ga mijn zoon met zijn wiskunde helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wijze woorden juliastone!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, knuffelbaarheid en eigen belang spelen inderdaad een heel grote rol. +1

Andere antwoorden (5)

Dat komt omdat een enkel geval van dierenmishandeling dat uitvergroot in de media komt, vaak veel meer impact heeft dan dierenleed dat achter de schermen plaats vindt.

Bovendien zijn de meeste mensen hypocriet, want ze willen wel vlees eten, maar willen niet weten waar het vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat zo is omdat veel meer mensen gebruik maken van producten uit de bioindustrie. Ik denk dat velen de praktijken in de bioindustrie wel ok vinden omdat zij van de producten elke dag gebruik van maken, maar dat als ze de tv-beelden van zielig kijkende zeehondjes en hun verhaal erbij zien dat dat ze meer aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het waarom is simpel: de aaibaarheidsfactor. Omdat iedereen een klein zeehondje zo'n lief beestje vindt, wordt dit schandalig gevonden.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar dat ik het waarschijnlijk niet goed begrijp, omdat ik koeien en varkens namelijk ook heel aaibaar en lief vind...
itsme
13 jaar geleden
in de opinie van 'de gemiddelde mens' is een jong zeehondje meer aaibaar dan een koe of een varken. Maar vanuit ethisch opzicht is er natuurlijk geen enkel verschil. Alleen dat was je vraag niet: je vroeg 'waarom' en dit is het antwoord volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind kalfjes en biggetjes ook ontzettend aaibaar en leuk en onwijs schattig, veel leuker dan zeehondjes, maar de gemiddelde persoon vindt koeien en varkens inderdaad niet zo aaibaar.
doodknuppelen is het woord dus....
als we hier dieren afmaken dan krijgen ze een stroomstoot of een pin door hun kop en dan is het over.
er is controle, er zijn wetten en voorschriften (niet dat ik het hier mee eens ben, maar dat terzijde)

bij het zeehondje word er net zo lang op hun kop ingehakt tot het dier overlijdt.... en soms tot het niet meer beweegt maar nog niet dood is. geen controle, het vlees laten we liggen want we hebben alleen de bontjas maar nodig.
deze worden eraf gehaald, en ze gaan door naar de volgende.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar gebeuren inderdaad even veel dier-onwaardige dingen. Ze lijden misschien iets minder heftige pijn, maar wel véél langer; een zeehond leeft tenminste nog tot zijn dood in het wild, dieren in de bio-industrie leven hun hele leven als een soort machine. Opgesloten, zonder mogelijkheden om hun natuurlijke behoeften te vervullen (beweging, natuur, zonlicht, hun jonkies zogen en opvoeden, eigen keuzevrijheid).

Ik denk dat het met een aantal dingen te maken heeft:

- sommige mensen weten niet wat er gebeurt voor hun stukje vlees, ei of melk. Geen wonder ook, met al die foto's van blije diertjes in de wei op de verpakking. Veel mensen denken ook nog steeds dat voor zuivel en ei geen dieren worden gedood.

- Mensen vinden zichzelf belangrijker dan dieren. Levert dierenleed hen persoonlijk niets op, omdat ze bijv. zélf geen zeehondenbont dragen, dan zijn ze tegen; maar kunnen ze daardoor zelf (goedkoop) vlees of kaas eten, dan vinden ze hun eigen genot en portemonnee toch belangrijker. Het is heel makkelijk om iets waar jij zelf geen behoefte aan hebt af te keuren.

- Veel mensen zijn zeer specieïstisch. Dat komt deels door de knuffelbaarheid en smaak, en dat speelt bij zeehonden zeker een rol. Maar het komt ook deels door wat ze gewend zijn.
Iemand die een kat opeet, is een dierenbeul, maar koeien, varkens en kippen opeten is natuurlijk en normaal. Omdat zij eraan gewend zijn dat wij deze dieren eten, denken veel mensen dat dat dier dus dáárvoor dient, dat dat het levensdoel van zo'n diersoort is, om óns te plezieren.
Als onze opa's en oma's massaal begonnen waren met katten te eten en varkens te houden als huisdieren, en wij daarmee opgegroeid waren, zouden die mensen niet kattenvlees maar juist varkensvlees dierenmishandeling vinden.
Ook zijn er mensen die vinden dat een dier dat in het wild opgroeit, er voor zichzelf is, en recht heeft op een eigen leven; maar eenzelfde dier dat opgroeit in de voedingsindustrie daar geen behoefte aan heeft, omdat hij/zij immers geboren wordt om ons te voeden. Alsof alle gevoelens en verlangens op magische wijze nooit tot stand komen bij dieren die als slaven zijn geboren.
Een gebrek aan zelf kritisch kunnen nadenken, is denk ik helaas toch vaak een onderliggende oorzaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze selectieve verontwaardiging kom je overigens op meer plaatsen tegen. Veel mensen vinden het een schande om een aap of slang als huisdier te houden, maar vinden het geen probleem dat een... (lees verder bij reactie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... goudvis (ook een dier dat zich in de natuur kilometers per dag voortplaatst) in een inimini goudvissenkom wordt opgesloten. Veel mensen vinden zeehondenbont zielig en een bontjas een schande, maar lopen wel zelf met een bontkraag rond (de meeste bontkragen aan jassen zijn echt bont), waar ook prachtige dieren (levend) voor gevild worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldige uiteenzetting!!! Bedankt voor je uitvoerig antwoord! +1 Ook superstripje! Dit is iets wat ik me als kind ook al afvroeg.