Waarom dragen koninginnen, prinsessen en andere vrouwelijke hoogheden altijd een hoed tijdens bijvoorbeeld een huwelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Dat is nou eenmaal "in de mode"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een symbool van netheid, vanuit traditie droegen rijke vrouwen vroeger hoedjes, inmiddels is dat nog steeds niet veranderd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Statussymbool

In Engeland dragen de vrouwen op "Hatting day" tijdens de paardenraces van Ascot in officieuze onderlinge competitie de meest extravagante hoeden. De oorspronkelijke functie van de hoed, het bedekken van het hoofd, raakt hierbij geheel op de achtergrond. Een hoofddecoratie die het hoofd niet bedekt wordt een fascinator genoemd. Een Nederlandse, maar minder extravagante competitie vindt plaats op Prinsjesdag, als koningin Beatrix, een bekend hoedenliefhebster, en vrouwelijke leden van de Staten-Generaal met hoeden pronken. In het verleden gold het als onbeleefd om een opvallender of grotere hoed dan de koningin en de prinsessen te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stamt nog van vroeger. Toen was het gebruikelijk dat er hoeden gedragen werden, en zeker in de kerk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ipv de kroon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Traditioneel was het niet gebruikelijk/toegestaan om met onbedekt hoofd in de kerk plaats te nemen. Ook niet voor vrouwen. Dat gebruik is nu terug te zien bij traditionele gelegenheden in grote, traditionele kerken/kathedrlen zoals de Westminster Abbey etc.