Zwerver met blikjes in winkelwagentje.

Komt het je ook niet bekent voor? De zwerver die je in een film ziet lopen met z'n hele winkelwagentje vol blikjes?

Waarom heeft hij z'n hele wagentje vol blikjes en wat doet hij ermee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

In heel veel landen - zeker in Amerika en Canada, maar ook in bijvoorbeeld Duitsland - zit statiegeld op blikjes. Vooral om te voorkomen dat ze overal langs de kant van de weg geflikkerd worden, waar ik me elke keer als ik in Nederland ben weer helemaal de rambam aan erger.

En zijn mensen toch bereid welk dat kwartje extra te betalen maar te beroerd m het blikje netjes naar de winkel te brengen, dan zie je dus dit ' zelf-opruimend' systeem in werking ; als er geld op straat ligt, in welke vorm dan ook, is er altijd wel iemand bereid het op te rapen. En in te leveren op een plek waar je weer geld voor je blikjes krijgt.

Niet alleen bij daklozen overigens, ook bij kinderen is het blikjes-rapen voor geld een geliefd systeem.

De reden dat er in Amerika zo veel méér blikjes te rapen zijn, is dat het statiegeld daar niet 25 maar maar 5 cent is (ongeveer 4 eurocent). Blijkbaar een bedrag dat de gemiddelde amerikaan achteloos op straat gooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze er op een gegeven moment in Nederland er ook wel aan moeten, al is het maar vanwege europese regels ofzo. Boetes klinken grappig, maar de politie heeft zat te doen, en de pakkans is minder dan nihil. Met de gierige volksaard van Nederlanders echter, heb je met statiegeldblik het land in mum van tijd blikvrij.

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk inwisselen voor geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze blikjes worden ingenomen op bepaalde punten, waar ze er inderdaad geld voor krijgen. Ook flessen en dergelijke worden daar ingenomen.
Wij gooien het immers gewoon weg en zij kunnen een (klein!) beetje in hun onderhoud voorzien :)
Er is een heel boeiend boek wat hier onder andere over gaat; 'Tunnelmensen' van Teun Voeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier in Nederland hebben we statiegeld op onze petflessen maar niet op onze blikjes. Dat is in de USA wel zo. Bij het inleveren van een blikje bij de supermarkt krijg je een paar centen, volgens mij 5 dollarcent.
Voor daklozen is het dus een manier om een beetje geld te verdienen. Op zich is dat gunstig, het zorgt ervoor dat er minder blikjes op de straat belanden en de daklozen verdienen ook nog een centje.
Hier in Nederland wordt blik met magneten uit het huisvuil verwijderd. Op die manier word het blik wel gerecycled maar al te veel blikjes belanden in bossages of in de sloot.