Waar haalt de overheid de heroine vandaan die gratis aan verslaafden wordt verstrekt?

Ik weet niet of dit project nog loopt maar, in een aantal gemeenten werd/wordt gratis heroine verstrekt aan langdurig zwaar verslaafden.

Waar komt die heroine vandaan? Wie benaderen ze daarvoor? En hoe komt die Nederland in?

Toegevoegd na 42 minuten:
Ik zie al een aantal antwoorden over dat het geen heroine is maar methadon. Maar ik weet dat er een kleine groep verslaafden is die gratis onder medisch toezicht heroine krijgt.

Een artikel van vorig jaar van het jellinek over het project in de gemeente Utrecht.

http://www.jellinek.nl/nieuws/nieuwsartikel/228

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is maar een gokje, maar misschien gebruiken ze daar in beslag genomen (en geteste) heroïne voor?

Toegevoegd na 18 minuten:
Dat kan je wel leuk zeggen en een min geven, maar de overheid heeft meerdere experimentele projecten lopen, waar onder medisch toezicht gratis heroine word verstrekt aan verslaafden..
De overheid heeft Heroïne geregistreerd als medicijn (diacetylmorfine) en word dus gemaakt voor de overheid

Toegevoegd na 27 minuten:
Quote uit het pdf van de overheid
"De grondstof heroïne werd in een centrale apotheek
bereid tot een farmaceutisch product volgens
de regels van Good Manufacturing Practice
(GMP) and Good Laboratory Practice (GLP)
rekening houdend met de Opiumwet. De heroïne
werd aan de behandeleenheden in twee vormen
geleverd door een centrale apotheek. De inhaleerhare
heroïne werd aangevoerd in de vorm van
poeder, eerst in capsules maar later in sachets
(zie verder § 4.4); de injecteerbare heroïne in de
vorm van een drooggevroren poeder in multidosis
flacons. De dagelijkse dosis injecteerbare heroïne
werd als oplossing door de lokale behandelinstelling
verder bereid."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De overheid zelf verstrekt geen heroïne, ook niet voor mensen die het op doktersrecept mogen gebruiken.

De overheid verstrekt methadon aan verslaafden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nog verstrekt de overheid geen heroïne. De overheid mag geen verboden middelen verstrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je de bronnen ook gelezen, theodbn ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral de laatste ; de PDF en dan op pagina 16 ; daar wordt duidelijk gesproken van verschillende behandelingen met methadon EN heroine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eltonno; Lees het bericht is goed. "De overheid trekt de komende drie jaar zes miljoen euro uit voor de uitbreiding van heroineverstrekking op medisch voorschrift. " De overheid betaalt de medicatie maar verstrekt hem niet. Morfine die als medicatie wordt voorgeschreven wordt toch ook niet door de overheid verstrekt maar door de farmaceutische industrie. De vraag is toch duidelijk: Waar haalt de overheid de heroine vandaan die gratis aan verslaafden wordt verstrekt? De overheid verstrekt geen medicatie, de overheid staat bepaalde medicatie toe en draagt gelden bij om de medicatie te kunnen verstrekken.
Het was geen heroine maar methadon, opgelost in limonadesiroop dat werd ingekocht bij de GGD. Kosten voor legale methadon zijn erg laag en het oplossen werd gedaan om te voorkomen dat het werd doorverkocht. Ik heb zelf op een methadonbus gewerkt, dus kan alleen spreken uit de eigen ervaring.
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
welke mafkees zit hier nou zo te minnen zonder even te zeggen waarom? Teveel heroine op?