hoe kan je er zelf achter komen welk gehalte je zilver is?

ik heb nog een aantal zilveren voorwerpen thuis liggen en wil eigenlijk wel eens weten welk gehalte ze zijn? is daar een trucje voor?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
bamibal
12 jaar geleden
Staan er geen zilvermerkjes op?

Het beste antwoord

Zilver kent eigenlijk vaste gehaltes,925 (sterlingzilver)
835 Nederlands zilver hoog gehalte en (ik meen) 750 delen fijn (promille) Nederlands zilver tweede gehalte, vaak tafelzilver. De lagere gehaltes zijn ook om het materiaal sterker te maken , zuiver zilver is erg zacht.
Het bepalen van het zilvergehalte kan met een spectrometer maar kan ook Chloridimetrisch, men lost dan een exact bekende hoeveelheid zilver op in salpeterzuur, neutraliseert dit en titreer met 0.1000n HCl tot de vorming van neerslag (Ag Cl.) stopt.
Je kunt dus zilver niet via dichtheid bepalen of met aqua regina (koningswater) zoals met goud het geval is.

Toegevoegd na 8 minuten:
Niet zelden blijken zilveren voorwerpen VERzilverd te zijn,
er ontbreken dan zilvermerken.
Het kan echter voorkomen dat er wel een getal op staat maar als dit afwijkt van de standaardwaarden , kan daarmee de dikte van de zilverlaag bedoeld worden.
Dat lijkt dan heel wat maar zelfs grote voorwerpen die verzilverd zijn vertegenwoordigen dan hooguit een paar gram zilver.
Een trucje om daar achter te komen is door op een voor het oog doorgaans niet zichtbare plaats met een klein metaalboortje een putje in het voorwerp te boren (dus niet er doorheen boren!!).
Je ziet dan dat de rand van het putje zilverkleurig is maar binnenin messingkleurig is (messing wordt vaak verzilverd)
Je weet dan dat het voorwerp vooral nostalgische waarde kan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het zilvermerk staat het zilvergehalte vermeld. als er bv 925 staat dat is 925 van de 1000 gram zuiver zilver. een hoger percentage kan niet omdat zilver te zacht is en het dan zal vervormen. een lager percentage kan wel.