bestaan er alternatieve straffen voor snelheidsovertredingen?

Een collega van me heeft een boete gekregen voor een snelheidsovertreding. Hij weet het... Hij bekent het....en is zich ook bewust van zijn schuld. Probleem is dat hij de sanctie niet KAN betalen. Het gaat om 250,i want het was een forse overschrijding.
Bestaan in nederland mogelijkhden om deze straf om te zetten in bv een paar dagen hechtenis, een werk/taakstraf of nof anders?
Hij heeft gebeld naar het CIJ maar het callcenter daar wordt bemand door dames die getraind zijn op meeveren, en afsluiten voor alle argumenten en smoezen.
Voor de duidelijkheid en de slechte lezers: "dan moet je maar niet te hard rijden", "net goed" en "eigen schuld" zijn niet de antwoorden waarop we wachten. Die zijn al bekend! Het is niet de vraag of de bekeuring terecht is, maar de vraag of er betaalmogelijkheden zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Je kunt contact op nemen het het CIJ om te vragen of er een termijnbetaling kan worden opgesteld. Het zal een beetje afhangen van de bekeurings- en betalingsgeschiedenis van je collega of je iets dergelijks voor elkaar krijgt, want het gaat natuurlijk niet om het afbetalen van een noodzakelijke uitgave, maar gewoon een heel terechte boete, en niemand heeft hem verplicht het gas zo diep in te trappen. Ieder medelijden is dus zwaar misplaatst. Je bent dus wel afhankelijk van hun coulance, en met drie of vier termijnen houdt het waarschijnlijk ook wel op.

Ook kan hij proberen bij de bank of in zijn kennissenkring een 'kredietje' los te poeren om zo eerst de boete te voldoen (die met termijnbetalingen natuurlijk alleen maar NOG duurder wordt) en dan dat krediet af te betalen. Ook dat zal in de regel natuurlijk wel extra centjes kosten.

Wie een auto kan betalen, alsmede verzekeringen, wegenbelasting en benzine, mag toch verondersteld worden ook een boete te kunnen betalen. Als dat niet uit de lengte kan, dan moet het maar uit de breedte. Het is echter te allen tijde mogelijk een boete te voorkomen (simpelweg door je aan de verkeersregels te houden), dus mag je van het CIJ ook niet al te gek veel coulance verwachten. Maar de overheid is in de regel de beroerdste niet als het om termijnbetalingen gaat, dus neem in elk geval contact op, het liefst schriftelijk, zodat je duidelijk kunt maken dat je ZEKER bereid bent te betalen, maar dat helaas momenteel niet kunt.

Wie absoluut niet kan of wil betalen mag overigens ook op een gegeven moment een paar daagjes brommen, maar dat is in de regel NOG duurder, omdat je die dagen niet kan werken, en het kan nadelige gevolgen hebben voor je loopbaan.

In de link alle info over het aanvragen van een betalingsregeling, de voorwaarden en de regeltjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Duidelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hele dikke + voor het mooie verhaal, klopt helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ervaring ? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat ik het zeg, maar dit is geen alternatief voor betalen. Je stelt het alleen uit. Het is natuurlijk een nuttige tip, maar in mijn ogen toch geen antwoord op de vraag: zijn er alternatieven. Het is en blijft op deze manier een geldboete? Alles wat in het antwoord staat is logisch, waar etc., maar toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, nee....ik heb geen rijbewijs en ook nog nooit een auto bestuurd, mijn man wel, bekeuring gehad een keer maar wel netjes betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Attitude ; ik noem dan ook expliciet de (enige) andere optie : een paar dagen brommen. (Ik meen een dag per 25 euro). De nadelen daarvan zijn echter dermate groot, da tik niemand zou aanbevelen dat serieus te overwegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn haast overheen gelezen. Mijn fout. Naar mijn weten is het andersom; voor €25 mag men maximaal 1 dag iemand laten bronnen. €250 euro zorgt dus voor maximaal 10 dagen in de nor.

Andere antwoorden (4)

Zie hier: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=111659

Het lijkt er op dat je -als je niet betaald- mag gaan zitten knorren in de cel.

Artikel 24c lid 3 Wetboek van Strafrecht: De vervangende hechtenis beloopt ten minste één dag en ten hoogste 1 jaar. Voor elke volle 25 euro boete wordt niet meer dan 1 dag opgelegd. Bij een werkstraf geldt overigens de regel: 2 uur werken is 1 dag zitten.

Artikel 24c lid 1 Sr:

'Bij de uitspraak waarbij geldboete wordt opgelegd, beveelt de rechter voor het geval dat noch volledige betaling noch volledig verhaal van het verschuldigde bedrag volgt, dat vervangende hechtenis zal worden toegepast. Indien de veroordeelde een rechtspersoon is, blijft dit bevel achterwege. Artikel 51, laatste lid, is van overeenkomstige toepassing.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omzetten in een taakstraf is niet mogelijk:

"Kan mijn geldboete niet worden omgezet in een taakstraf?

Nee.
U bent door de rechter veroordeeld tot het betalen van een geldboete. Deze boete kan niet worden omgezet in een taakstraf."

Hechtenis wel:
"Een andere vorm is de vervangende hechtenis die kan volgen wanneer men een taakstraf of een door de rechter opgelegde, strafrechtelijke boete niet betaalt."

De reden dat een taakstraf NIET kan, is omdat dit een straf is NAAST een hechtenis of een boete. Je krijgt bv. 20 uur + €500 boete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het overigens helemaal niet met deze regeling eens. Een hechtenis KOST namelijk geld i.p.v. dat het geld oplevert (boete). Een taakstraf "levert" wel geld op. Maar er zal wel een andere gedachtegang achter zitten.
Het betreft hier een overtreding en geen misdrijf, dit houdt in dat er geen vervangende straf is, sterker nog bij niet betalen mag de overheid uw collega gijzelen tot dat de boete betaald is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor gijzelen had ik toch een ander woord gekozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gijzelen is iemand van zijn vrijheid beroven. Als je dus op het politie bureau (niet in de gevangenis) in een cel zit, dan wordt je gegijzeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg toch ook niet dat het fout is. Ik zeg alleen dat ik een ander woord had gekozen. Of mag het delen van mijn mening niet? Gijzelen zie ik persoonlijk in verband met een gijzeling (misdrijf), snap ook niet waarom ik dit doe, hoewel deze 2 woorden maar 2 letters verschillen. Vandaar mijn reactie, ikzelf had gekozen voor "vastzetten." Maar zoals ik al zei; ik deel enkel mijn mening, theodbn is vrij zijn antwoord te verwoorden zoals hij dit wenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was ook totaal niet offensief bedoelt hoor. Ik licht het alleen toe. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toelichting heb ik niet nodig, anders zou zo'n reactie niet geplaatst zijn. Indien ik de betekenis(sen) van gijzelen niet kende, had ik geplaatst: Hoezo gijzelen is toch een misdrijf (o.i.d.) Hoe dan ook, bedankt voor de moeite!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het niet anders verwoorden, het is namelijk de term die justitie zelf gebruikt. De juiste omschrijving is in deze dan ook: "Gevangen nemen als onderpand." Dat bij gijzelen vaak aan een criminele activiteit wordt gedacht is niet wonderbaarlijk, criminelen gebruiken het ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit geweten/gezien dat de justitie dit woord gebruikt. In het nieuws hoor ik vaak: Voorlopige hechtenis. De verdachte is in voorlopige hechtenis gehouden. Ik heb zelf nog nooit gehoord: De verdachte is door de politie gegijzeld. Mogelijk vanwege de associatie met een gijzeling (misdrijf).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort zaken komen ook maar weinig in de openbaarheid. Voorlopige hechtenis en gijzeling zijn twee verschillende zaken. Een voorlopige hechtenis is gevangenneming in verband met een onderzoek, indien de hechtenis geheel ongegrond was kan het gevangengenomen persoon een schadevergoeding eisen. Een gijzeling is een daadwerkelijke vrijheidsberoving met de gegijzelde als onderpand, een gegijzelde is ook geen verdachte maar dader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt. Dit is dan wel weer nuttige uitleg. Zie het verband nu inderdaad wel. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gèrre gedoan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brabant? =) hier wel. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een echte peelhaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon ook in/op de rand van de peel! =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gijzelen kan niet onbeperkt. Er zijn verschillede termijnen vastgesteld, oa voor in bewaring nemen van auto, inneming van het rijbewijs en het daadwerkelijk gijzelen. Ik dacht dat per gedraging op verkeersgebied (wet mulder) er een max periode van 28 dagen staat voor het gijzelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, echter dient men daarna nog te betalen, is er na een bepaalde periode nog niet betaald gaat men over tot inbeslagname van goederen en verkoop via de domeinen.
CJIB is niet echt soepel. Men beredeneert dat als je een auto kan bekostigen je ook de sanctie moet kunnen betalen. Bij niet betalen verval je in verhogingen en uiteindelijk evt tot gijzeling of de deurwaarder.