DigiD code ontvangen per sms zonder dat daar om gevraagd is,hoe kan dat ?

Mijn oma van 75 die alleen haar mobieltje gebruikt om te bellen heeft een sms ontvangen met een digiD code.

De afzender is : DigiD.
Het bericht is:

Uw DigiD transactiecode is (code)

Is dit een manier van illegale praktijken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.8K

Antwoorden (3)

Lijkt me niet, als je naar de officiële DigiD website gaat en een verkeerde code invoert dan gebeurd er namelijk niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,

"Met uw persoonlijke DigiD kunt u zich identificeren op websites van de overheid. Zo weten overheidsinstellingen dat ze echt met u te maken hebben."

Waarschijnlijk heeft iemand het telefoonnummer van jou oma ingevuld i.p.v. die van hem-/haarzelf.

Gewoon negeren, zitten ook geen kosten aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag een nieuwe DigiD aan. Binnen een week heb je een nieuwe. Bij het aanvragen kun je de vraag om een sms code op nee stellen en het probleem is opgelost.