Kan je een boete krijgen of halt voor sneeuwballen gooien ?

Dit ongeval heeft meerdere malen plaatsgevonden en de huis eigenaar in kwestie is naar mijn huis gekomen en ik heb bekent. Hij had eigenlijk alleen mijn vriend gezien, maar ik lieg graag niet in de buurt van me ouders, dus ik heb bekent. Maar hij zei ik heb jullie meerdere malen bij me gezien en ik ga de politie bellen als er nog een keer iets tegen me raam word gegooid ( mijn tegen argument) en wat als iemand anders het doen. Boze meneer antwoord: dan zorg jij maar dat de rest het niet doet. Ik: ik ken niet iedereen die in mijn buurt woont. Hij: toch bel ik de politie, en hij kwam erg dreigend met een rood gezicht bij ons, maar hij vertelde dat er vaker bij hem gekloot word met vuurwerk,eieren,eikels,stem,vuilnis en sneeuwballen, ik zei eerlijk dat ik alleen sneeuwballen heb gegooid, daarna gingen we naar die vriend van me, en ik zei kom we gaan morgen sorry zeggen met een bos bloemen, en hij zei nee en daarna tientallen tegen argumenten, maar ik laat hem toch sorry zeggen, en het moet gemeend worden, maar nu dwaal ik af, dus kan ik nou problemen verwachten als iemand zijn ramen bekogelt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je mailadres geeft dan stuur ik je een mail met leestekens. Dan breng je die aan en verstaan we wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sneeuwballen tegen een ruit gooien is heel wat anders dan gewoon sneeuwballen gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Evarist61 oke leuk dat je dat kunt doen maar het is wel begrijpelijk als ik met mijn iphone niet zulke dingen kan typen of wil typen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou die bos bloemen gaan brengen, dan heb je grote kans dat ie jou al anders beschouwt dan de rest. En dan natuurlijk zelf geen sneeuwballen meer tegen zijn raam gooien, maar dat had je zelf al bedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Deniz je bent wat overstuur . Net als. Die meneer die schrok van die ballen . Inderdaad bied je excuus aan . En blijf uit de buurt van die meneer . Nee hier kan niks uit voort komen als er nu geen schade is . Mocht een andere figuur echt schade aan richten ben jij niet . Aansprakelijk ! Als jij zelf er maar niet bij betrokken bent . Zo wel gewoon eerlijk Vd schade (gezamelijk) uit komen en bet: rustig aan komt wel goed zijn wel ergere dingen goed gekomen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Draai de rol eens om.Zou jij het leuk vinden,als dit jou overkomt?Ik denk het niet,toch?Dus stop met dit spelletje,dan heb je ook geen last meer van boze mensen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn we niet allemaal jong geweest en hebben we nooit kattenkwaad uitgehaald vroeger? deze jongen heeft tenmisten het fatsoen om zijn excuus aan te bieden met een bloemetje onder zijn arm.
zoveel zijn er niet die op dit idee komen en zo een gemeende poging doen om het op te lossen denk ik....

Het beste antwoord

buiten dat het niet verstandig is om sneeuwballen tegen iemands raam te gooien kan je idd de verkeerde treffen.

je hebt je vrienden niet nodig om je excuus nog een keer aan te bieden toch? ze hoeven je handje niet vast te houden.

wissel de sneeuwbal in voor een ruiktertje zoals je idee was en bel netjes aan.

zeg dat je spijt hebt, en enkel de sneeuwballen hebt gegooit. vertel dat je begrijpt dat dit heel storend is als de man vaker het doelwit is, maar jij hiervan niet op de hoogte was.

laat weten dat je het niet nog een keer zal doen, maar dat je echt geen invloed hebt op wat anderen doen en laten. dus: het spijt me, en helaas kan ik enkel verantwoording nemen voor mijn eigen aandeel. van mij zal u geen last meer hebben.

vervolgens ga je naar je vriend en leg je duidelijk uit dat jij geen gedram aan je adres wil omdat hij zich niet weet te gedragen. laat duidelijk weten dat je hem niet wil verraden, maar als je moet kiezen tussen gedoe aan jou deur over iets waar jij geen schuld aan hebt, en de keuze tussen de boze man naar het juiste adres sturen waar hij wel verhaal kan halen snel gemaakt is.

jij jou verantwoording, en je vriend het zijne. als hij dit niet wil snappen zou ik er over na gaan denken of deze vriend wel een vriend van je is als jij door zijn gedrag in de problemen komt met deze man.

zit je echt in zak en as en zijn er veel mensen die je niet kent die het op dit raam hebben gemunt maak dan een afspraak met de wijkagent. leg het verhaal voor, vertel van het excuus en het bosje bloemen, en zeg dat je je niet makkelijk voelt onder de dreigementen van de man (wat dit is wat hij doet en kan hier zeker ook over aangesproken worden. JIJ bent niet de oppas die de hele dag voor zijn raam kan gaan staan en kan voorkomen dat anderen hun verantwoording nemen natuurlijk)

kortom: speel open kaart naar iedereen.
een boete kan je niet krijgen als niet bewezen kan worden dat jij je misdraagt. hetzelfde voor halt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. En ik ben goed genoeg geinformeerd.

Andere antwoorden (3)

Zolang je geen schade maakt is het niet echt strafbaar denk ik en ook al komt de politie hoef je geen namen te noemen want je hebt het recht om te zwijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat jullie kunnen doen is die man met rust laten,dan betijd dit wel weer.Ik kan me zijn kant ook wel indenken.Hij zit rustig tv te kijken o.i.d en schrikt dan ineens om dat ie een klap op het raam hoort.En of dat nu van een stukje vuurwerk of een sneeuwbal op die ruit is maakt in dit geval niets uit.

Toegevoegd na 7 minuten:
Maar een boete zal je er niet krijgen,hooguit een vermaning als het zo ver zou komen.En als jullie hem voortaan met rust laten en niet meer treiteren gebeurt er niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja zeker dat je een boete kan krijgen.
wet boek van strafrecht 424.

Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie