Waarom beginnen heel veel dingen (school, competities, etc.) na de zomer en niet aan het begin van een nieuw jaar (in januari)?

Het viel me op dat er twee momenten in het jaar zijn, waarop er met nieuwe dingen begonnen worden (na de jaarwisseling en na de zomervakantie). Waarom vallen die beide momenten bijvoorbeeld in niet januari?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De zomervakantie is eigenlijk nog een overblijfseltje van vroeger ,toen op een gegeven moment alle kinderen wel naar school mochten /. moesten, maar ze vooral in de zomer nog heel erg hard nodig waren om thuis mee te helpen op het land.

Hoewel er geen kind meer is dat nog de hele zomer op de boerderij helpt, en dat ook niet meer noodzakelijk is in deze contreien, is de schoolvakantie zelf een soort ingebakken traditie geworden waar we ook niet meer af willen. Al is het maar omdat het in de zomer prettiger is om lang vrij te zijn dan in de winter. En het met die warmte vaak ook niet prettig werken of leren is.

Met dat zogenaamde 'schooljaar' dat dus volledig tegengesteld is aan het 'kalenderjaar' zijn ook heel veel zaken synchroon gaan lopen. Zoals het televisiejaar, het politieke jaar en dergelijke. Overal waar het prettiger , logischer of praktischer is om de zomer als onderbreking tussen twee 'jaren' toe te passen. Hardstikke handig juist ; zo hebben we altijd de keus, en deel je het jaar eigenlijk een beetje in tweeën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, dat ik jou nog eens op een spelfout mag betrappen. ;)
Prima antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan let je niet zo goed op, want ik maak ze aan de lopende band :lol:
En ja, hartstikke doe ik echt hartstikke vaak verkeerd.

Andere antwoorden (2)

Voor het onderwijs is het bijzonder onwenselijk om midden in het schooljaar zes tot acht weken vrij te zijn: na zo'n lange periode ben je compleet uit het ritme. Een optie zou zijn om de zomervakantie twee weken te laten duren en de kerstvakantie zes tot acht weken, maar zeg nou zelf: zijn we niet liever in de zomer vrij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerste punt begrijp ik niet: wat maakt het uit of je nu tussen groep 6 en 7 6 wk vrij bent of dat je tussen de helft van groep 6 en de andere helft van groep 6 6 wk vrij bent? Ik ben het eens met het tweede deel. De zomervakantie komt voort uit de tijd dat kinderen nog op het land moesten meehelpen en dan niet naar school konden, vlak na het invoeren van de leerplicht. In de wintertijd konden ze natuurlijk wel naar school.
Vanwege het klimaat dat wij hier kennen. Je krijgt in de zomer (Juli-Augustus) verlof van school, omdat het dan warm is (in landen als Amerika soms zelfs te warm om redelijkerwijs kinderen te verplichten naar school te gaan), en mensen die werken gaan uiteraard liever op vakantie in de zomer dan in de winter. Voor competities van sporten geld dat het niet handig is het seizoen in de winter te starten ivm bevroren speelvelden, de kou etc.

In Australië, waar de seizoenen precies tegenovergesteld zijn van hier, zijn de scholen wél heel lang vrij rond de jaarwisseling (ik geloof 3 maanden in totaal). Daar is het dan namelijk hoogzomer. Ze hebben lang vakantie in de zomer, die in Australië echt bloedheet en heel droog is, maar de rest van het jaar hebben ze een stuk minder vakantie dan wij hier in Nederland.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even een toevoeging: Ik heb het nagekeken en de zomervakantie in Australie duurt 6 tot 12 weken, afhankelijk van het district waar in je woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Voor competities van sporten geld dat het niet handig is het seizoen in de winter te starten ivm bevroren speelvelden, de kou etc.' Dit klinkt ook niet echt logisch. Je kunt beter een lange winterstop houden en doorgaan in de zomer wat dat betreft. Zo jammer dat de meeste sporten half mei al klaar zijn terwijl het dan juist mooi weer is om te sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle, je hebt gelijk, maar ik bedoelde het niet zo, sorry ;-) Ik bedoelde dat als je in Januari met het seizoen zou starten de eerste wedstrijden al niet door zouden kunnen gaan vanwege de kou. (daarom houden ze ook een winterstop bij veel sporten die buiten plaats vinden). In de zomer stoppen ze ook, omdat dan de meeste mensen op vakantie zijn en dat is niet gunstig voor het aantal deelnemers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rinke, ik snap je punt nu met die toelichting :)